پیامدهای احتمالی حضور سعید ملایی در اسرائیل نزد سایر ورزشکاران ایرانی

سعید ملایی با حضور در اسرائیل و کسب عنوان نایب‌قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ تل‌آویو فصل جدیدی در تاریخچه ورزش ایران پس از انقلاب اسلامی در این کشور آغاز کرد. این چه پیامدی می‌تواند برای سایر ورزشکاران ایرانی داشته باشد؟

سعید ملایی با شکست در دیدار فینال گرند اسلم تل‌آویو مقابل بولتابوئف از ازبکستان، مدال نقره این رقابت‌ها را از آن خود کرد. این جودوکار ایرانی که تابعیت کشور مغولستان را پذیرفته است با پرچم کشور جدید خود روی سکوی مدال این مسابقات ایستاد.

مسابقات گرند اسلم تل‌آویو در کشور اسرائیل یکی از رقابت‌های انتخابی برای کسب سهمیه المپیک تعیین شده است. سعید ملایی پیش از آغاز این مسابقات به لطف رتبه مناسب خود در لیست رده‌بندی امتیازی جودوکاران جهان، سهمیه المپیک را برای خود کسب کرده بود.

سعید ملایی در اسرائیل با استقبال بی‌نظیر جامعه اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار در این کشور مواجه شد. همچنین مقامات رسمی ورزش اسرائیل نیز سعید ملایی را مورد پشتیبانی گسترده خود قرار دادند.

موشه پونتی، رئیس فدراسیون جودوی اسرائیل، حضور سعید ملایی در دیدار فینال گرنداسلم تل‌آویو در کشور اسرائیل را “یک روز فوق‌العاده” خواند. وی همچنین گفت: “سعید ملایی مانند یک رهبر است.”

حضور چند روزه ی سعید ملایی در اسرائیل در چارچوب یک رویداد مهم ورزشی چه چشم‌انداز و پیامدی می‌تواند برای دیگر ورزشکاران ایرانی داشته باشد؟ میدانیم که بسیاری از آنها به علت منع حضورشان در برابر ورزشکاران اسرائیلی از سوی حکومت جمهوری اسلامی، از دست‌یابی به کامیابی و پیشرفت بازمانده‌اند.

در گفت‌و‌گو با وحید سرلک، سرمربی باشگاه جودو JC مونشن‌گلادباخ آلمان و ملی‌پوش پیشین جودو ایران به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ فوریه۲۰۲۱