“شبه طغیان” کرونا در ایران و محدودیت تردد در ایام نوروز

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار داده و گفته است «در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم». دولت به دنبال ایجاد محدودیت تردد در رابطه با سفرهای نوروزی است.

مسئولان بهداشتی ایران نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار دادند
علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز چهارشنبه (ششم اسفند) درباره وضعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در ایران از شناسایی ۱۱۲ مبتلا این نوع خبر داد. به گفته او ۱۳ مورد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا شناسایی شده که پنج مورد در تهران، هفت مورد در هرمزگان، یک مورد در آذربایجان غربی است. تاکنون هشت نفر در کشور به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌‌اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین به شواهدی حاکی از چرخش نوع جهش یافته کرونا در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: «اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، می‌تواند دامان هر شهر یا یک استان یا کل کشور را بگیرد و میزان بیماری بالاتر برود.»

او تاکید کرد “روزهای سختی” در انتظار مردم خواهد بود. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نیز هشدار داد: «امروز در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم و آن هم بروز بخش‌های جهش یافته ویروس است.»

حسن روحانی، رئيس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه روسای کمیته های هشتگانه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت اگر “با شکل گیری خیز جدید بیماری، سلامت و معیشت مردم آن هم در آستانه عید” تحت تاثیر قرار بگیرد یا آسیب ببیند دولت ناچار خواهد شد محدودیت‌ها را تشدید کند.

او با اشاره به وضعیت شهرهایوض قرمز از جمله خوزستان گفت: «بررسی و مقرر شد کنترل و مدیریت مرزها و جلوگیری از تردد مسافران از مرز با عراق تشدید شود و همزمان نظارت بر فعالیت اصناف و کنترل رفت و آمدهای بین شهری در استان خوزستان افزایش یابد.»

بنابر خبرگزاری ایسنا در نشست یاد شده همچنین مقرر شد ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با مجوز ترددهای ضروری بین شهری چارچوب واحدی را آماده و به فرمانداری‌ها ابلاغ کند.

بنابر آماری که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد ظرف ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر در ایران به کرونا مبتلا و ۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است و هزار و ۷۰۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید بیماری قرار دارند.

شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در و ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.

عیلرغم هشدارها و گسترش بی‌وقفه ویروس جهش یافته کرونا با توانایی سرایت بسیار بالاتر از ویروس اولیه، بسیاری در حال تدارک سفرهای نوروزی در ایران هستند.

عباس موسوی، ئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به رسیدن ایام عید گفت که این دوره “می‌تواند برای همه ما فرصت و تهدید نیز تلقی شود”. او تاکید کرد که «تعطیلات عید جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد و با توجه به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی استان‌های کشور بهتر است مسافرت‌ها انجام نشود یا به نحو حداقلی کاهش یابد.»

به گفته موسوی مراکز درمانی استان مازندران در یکسال گذشته بالغ بر ۲۲ هزار بستری بیماری کرونا داشته‌اند. آمار تلفات این بیماری در استان مازندران نیز بسیار بالا بوده است. او گفت: «به رغم اینکه ۲،۶ درصد از میانگین کشوری در مرگ و میر بیماران کرونایی نقش داشتیم ولی متاسفانه دو هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان و گاه مسافران در مازندران در بیمارستان‌های استان فوت کردند.»

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ فوریه۲۰۲۱