کاتن و ۴۰ سناتور جمهوری‌خواه قطعنامه‌ای در مخالفت با لغو تحریم‌ ارایه دادند

سناتور تام کاتن و بیش از ۴۰ نماینده جمهوریخواه دیگر در مخالفت با هر گونه اقدام در جهت لغو تحریم‌های حکومت ایران یک قطعنامه ارایه کردند.

این مخالفت‌ چالش‌های پیش روی دولت جو بایدن در بازگشت به برجام را به تصویر می‌کشد.

بلومبرگ می‌نویسد: این قطعنامه هرگونه کاهش یا لغو تحریم‌ها یا معکوس کردن روند دسترسی نداشتن ایران به سیستم مالی ایالات‌متحده را رد می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که آمریکا برای بازگشت به برجام و مذاکره باید تحریم‌ها را لغو کند. ایران اخیرا به توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته که به موجب آن تا سه ماه دیگر تصاویر دوربین‌های مداربسته از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضبط می‌شود و تنها در صورت لغو تحریم‌ها در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.

باوجود خروج ایران از پروتکل الحاقی و شدت گرفتن حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در عراق، مقامات دولت جو بایدن همواره پیشنهاد مذاکره و گفت‌و‌گو با تهران را مطرح می‌کنند. همچنین برخی نشانه‌ها حاکی از تسهیل روند دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی است که بدون چراغ سبز آمریکا امکانپذیر نیست.

در قطعنامه‌ مورد حمایت برخی اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمده است: «آمریکا باید تا زمانی که ایران از اهداف هسته‌ای و حمایت از آشوب و ترور در منطقه دست بکشد، تحریم‌ها را حفظ کند. ایران از سیاست‌های ضعیف دولت اوباما استفاده کرد و اکنون بایدن نباید همان اشتباه‌ها را تکرار کند.»

بلومبرگ می‌نویسد، احتمال تصویب این قطعنامه با توجه به حضور پر تعداد دمکرات‌ها در کنگره و سنا ضعیف است. با این حال شکل نمادین قطعنامه نیز چالش‌های پیش رو در مسیر توافق دولت بایدن و تهران را یادآوری می‌کند.

گفتنی است تام کاتن پیش از امضاء برجام نیز به ایران درباره اهمیت نقش کنگره هشدار داده بود. او به مقامات تهران نامه‌ای سرگشاده با این محتوا نوشت که اگر توافق به تایید کنگره نرسد و تصویب نشود، رئیس‌جمهوری بعدی می‌تواند آن را لغو کند. همانگونه که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ فوریه۲۰۲۱