اسرائیل: توسعه مخفی برنامه هسته‌ای حکومت ایران تهدیدی است که نباید بی‌پاسخ بماند

وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه ششم اسفند گفت که «توسعه مخفیانه برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی است که نباید بی‌پاسخ بماند».

گابی اشکنازی در بیانیه‌ای با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ایران گفت که این اقدام «نشان از عزم ایران» برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود با اهداف نظامی است.

ژنرال اشکنازی این را نیز گفته است که اسرائیل «هرگز» اجازه نخواهد داد ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد.

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای را متوقف کرد.

مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند که این اقدام در راستای اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» صورت گرفته است که روز ۱۱ آذر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در این قانون اعلام شده بود که اگر تا روز پنجم اسفند تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی لغو نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی»، که ایران در چارچوب برجام اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته بود، بازرسان آژانس اجازه داشتند هر زمان که لازم بدانند، سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

با این حال، دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان سفر وی به تهران در روز سوم اسفند، به توافقی اضطراری دست یافتند که بر اساس آن، چارچوبی موقت برای همکاری میان طرفین طی سه ماه آینده به‌دست آمد.

آقای گروسی این توافق را قابل قبول خوانده و نسبت به حل معضلات در سه ماه فرصت ایجاد شده، از طریق بازگشت آمریکا به برجام، ابراز امیدواری کرده است.

اما روزنامه «اسرائیل هیوم» که نزدیک به بنیامین نتانیاهو است، روز پنجم اسفند و پس از نشست «راهبردی دولت اسرائیل در خصوص راهکارهای تعامل با دولت جو بایدن در صورت بازگشت آمریکا به برجام»، نوشت، اسرائیل «امیدوار است که سرسختی خود ایران در قبال آمریکا، به شکست کوشش‌های دولت جو بایدن در بازگشت به برجام و مرگ نهایی این توافق منتهی شود».

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سه کشور اروپایی در تلاشند که برجام را احیا کرده و موجبات بازگشت دولت تازه واشینگتن را به این توافق فراهم کنند، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجم اسفند گفت که دولت او «هیچ امیدی به هیچ توافق هسته‌ای با حکومت ایران ندارد».

بنیامین نتانیاهو با خطاب قرار دادن مستقیم سران جمهوری اسلامی ایران، افزود «با توافق یا بدون توافق، اسرائیل از هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از رژیم تندرو، خرافی و سفاک شما به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهد کرد».

بنیامین نتانیاهو در سخنان تند خود افزوده بود، «من به نظام ایران و نوچه‌هایش در خاورمیانه که قصد جان ما را کرده‌اند اعلام می‌کنم که ۲۵۰۰ سال پیش نیز فردی ظالم و غاصب که ساکن سرزمین شما بود، قصد نابودی ملت یهود را داشت؛ اما همانطور که او در آن زمان شکست خورد، نظام شما نیز شکست خواهد خورد».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دولت بنیامین نتانیاهو روز چهارم اسفند نشستی سه ساعته برای بررسی راهکارهای دولت اسرائیل در قبال بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برگزار کرد که در آن، وزیران، سران سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، فرماندهان ارتش و شماری از «کارشناسان» شرکت کردند.

شبکه کان اسرائیل گزارش داده که در نشست یادشده، بنیامین نتانیاهو تاکید داشت که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل نباید باکی از تقابل با آمریکا داشته باشد در حالی که وزیران دفاع و خارجه، ژنرال‌ها بنی‌ گانتز و گابی اشکنازی و همچنین ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش، معتقد بودند که باید از طریق همکاری با آمریکا، «ایران را مهار کرد».

از سوی دیگر، بیش از ۲۰ تن از روسا و مقامات پیشین موساد، شباک و سران ارتش اسرائیل، روز پنجم اسفند در نامه مشترک ارسالی به جو بایدن، خواهان بازگشت آمریکا به برجام شده و سیاست بنیامین نتانیاهو را در مخالفت با برجام، برای منافع اسرائیل زیان‌بار نامیدند.

مقامات ارشد پیشین در این نهادهای مهم نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، از جمله عوزی آراد، که سال‌ها از مهره‌های ارشد دفتر نخست‌وزیری بوده است، در نامه خود به آقای بایدن نوشتند که برجام، در راستای منافع اسرائیل بوده و دولت جدید واشینگتن باید سریعا به این توافق بازگردد.

در این میان، دولت اسرائیل خود در خصوص تازه‌ترین ارزیابی گروه بین‌المللی نظارت بر مواد شکافت‌پذیر که با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تعیین کرده که اسرائیل دستکم از دو سال پیش در حال گسترش و توسعه چشمگیر تاسیسات کوره هسته‌ای دیمونا در صحرای نگب در جنوب اسرائیل است، سکوت کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توئیتی از رئیس‌جمهوری آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهوری فرانسه پرسیده بود که چرا به اقدام اسرائیل در گسترش سایت هسته‌ای دیمونا، «تنها کارخانه بمب هسته‌ای منطقه» توجه ندارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ فوریه۲۰۲۱