سازمان جهانی بهداشت فاش ساخت: چین در ۳ ماه اول پاندمی کرونا، آگاهانه ، همه اطلاعات مربوط به این ویروس را پنهان کرده بود

تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، در پی  یافتن رمز و راز خاستگاه ویروس کرونا به موجب یک سند محرمانه داخلی این سازمان،فاش ساخت که  چین در ۳ ماه اول پاندمی کرونا، هیچ اطلاعاتی درخصوص این ویروس ارائه نداده است.

در همین راستا، روزنامه “گاردین”، نوشته است که مقامات چینی در مورد تحقیقات اپیدمیولوژیک مربوط به منشا بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان در هشت ماه اول پس از شیوع، اقدامات “اندکی” انجام داده‌اند.

در این گزارش آمده است تیمی که در ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۰ در همان ماموریت برای کمک در یافتن منشا ویروس با همتایان چینی خود ملاقات کرده، اطلاعات کمی دریافت کرده و به اسناد یا داده‌های کتبی دسترسی نداشته است.

تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، گفته است که همین گزارش منتشر شده در تابستان گذشته در زمانی نوشته شد که نرخ جهانی ابتلا به کرونا در آن زمان به ۲۰ میلیون نفر رسیده بود، تأیید می‌کند که دانشمندان سازمان جهانی بهداشت در تلاش‌های اولیه خود برای بررسی شیوع کرونا در چین، با مشکل روبه‌رو شدند.

این سند دو صفحه‌ای، خلاصه‌ای از سفر پیتر بن مبارک مدیر برنامه و مسئول تیم اعزامی سازمان جهانی بهداشت به چین در فاصله ۱۰ ژوئیه تا ۳ آگوست ۲۰۲۰ است که به عنوان ماموریت سازمان جهانی بهداشت برای مطالعه کووید ۱۹ و «بررسی کارهایی که تاکنون در مورد منشا ویروس انجام شده»، قلمداد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که  این مأموریت با یک قرنطینه دو هفته‌ای و به دنبال آن ۱۰ روز ملاقات حضوری با وزارتخانه‌های مربوطه در چین از جمله کمیسیون ملی بهداشت، اداره امور تنظیم بازار، وزارت کشاورزی و امور روستایی و دیگر مراکز از جمله موسسه ویروس شناسی ووهان، آغاز شد و «پس از گفت‌وگوهای دامنه‌دار با همتایان چینی، به نظر می‌رسد که از ژانویه ۲۰۲۰، کار چندانی در مورد تحقیقات اپیدمیولوژیک ووهان انجام نشده است.»

داده‌ها به صورت شفاهی ارائه شده و حاوی برخی جزئیات نیز است، درحالی‌که هیچ سخنرانی با فرمت پاورپوینت ارائه نشده و هیچ سندی به اشتراک گذاشته نشده است.

گفتنی است که سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از اظهار نظر در مورد “اسناد داخلی خودداری کرد و سفارت چین در واشنگتن نیز به درخواست اظهار نظر، پاسخ نداد.

این افشاگری تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، پس از آن صورت می‌گیرد که اخیراً دولت بایدن، بیانیه شفافی در مورد نگرانی‌های خود از همکاری چین در تحقیق پیرامون پاندمی کرونا و نیاز سازمان جهانی بهداشت به رعایت استانداردهای بالا و محافظت از اعتبار خود، صادر کرده است.

گفتنی است که ویروس کرونا بیش از ۱۱۱٫۶۱ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده، در حالی که مجموع مرگ‌های ناشی از این ویروس در جهان به دو میلیون و ۵۷۴۸۷۷ نفر رسیده است.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۵ فوریه۲۰۲۱