ارجاع پرونده جودوی ایران به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی

دادگاه حکمیت ورزش در لوزان پرونده محرومیت جودوی ایران را برای تعیین تکلیف به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی داد. دادگاه می‌گوید فدراسیون جودوی ایران اساسنامه را نقض کرده اما نوع مجازات در قوانین فدراسیون جهانی وجود ندارد.

دادگاه عالی حکمیت ورزش (CAS) در واکنش به دومین درخواست تجدیدنظر فدراسیون جودوی ایران، تعیین تکلیف پرونده تعلیق را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو محول کرد.

در رای قضات این دادگاه در لوزان سوئیس آمده که جمهوری اسلامی اساسنامه فدراسیون جهانی جودو را نقض کرده اما نوع مجازاتی که برایش در نظر گرفته شده، در مقررات فدراسیون منظور نشده و مبنای قانونی ندارد.

فدراسیون جودوی ایران در سال ۲۰۱۹ و بعد از شکایت و افشاگری سعید مولایی، قهرمان سابق جهان از شرکت در رقابت‌های بین‌المللی محروم شد. مولایی در آن سال فاش کرد که به دستور دست‌اندرکاران فدراسیون، عمدا یک بازی را واگذار کرد تا با ورزشکار اسرائیلی مسابقه ندهد.

ورزشکاران ایرانی برای رودر رو نشدن با حریفان اسرائیلی مجبور می‌شوند عمدا ببازند یا به بهانه‌هایی چون وزن، بیماری یا مصدومیت متوسل شوند. مقامات ورزشی اما رسما زیر بار چنین رویکردی نمی‌روند.

ایران قبلا هم برای رفع محرومیت یاد شده، تقاضای فرجام داده بود اما دادگاه عالی داوری ورزش این درخواست را رد کرد. در سپتامبر ۲۰۲۰ رئیس فدراسیون جودو به همراه سرمربی تیم، نماینده کمیته ملی المپیک و معاون وقت وزیر ورزش به لوزان اعزام شدند. هم‌زمان سعید مولایی، محمد منصوری، سرمربی سابق تیم ملی و وحید سرلک، ملی پوش سابق ایران علیه مقامات جمهوری اسلامی شهادت دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، قضات دادگاه یاد شده، با بررسی پرونده ایران، تخلف و اعمال فشارهای سیاسی در فدراسیون جودی این کشور و نقض آشکار مقررات جهانی را تصدیق کرده‌اند. آنها مجازات ایران برای این موارد را ضروری دانسته اما گفته‌اند که تصمیم فدراسیون جهانی جودو برای تعلیق و محرومیت بی حد و حصر “شدید” است و در قوانین و مقررات فدراسیون نیز منظور نشده است.

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو پیش‌تر در بیانیه‌ای گفته بود: «دلایلی قوی دارد که فدراسیون ایران در آینده باز هم مرتکب چنین خلاف‌هایی خواهد شد.»

رسانه‌های داخلی در ایران نوشته‌اند که فدراسیون جودوی این کشور، در دومین درخواست تجدیدنظر، تضمین داده که به قواعد و اساسنامه‌فدراسیون جهانی جودو احترام بگذارد. این رسانه‌ها ارجاع پرونده به کمیته انضباطی را نیز تحت عنوان غیردقیق “رفع تعلیق جودوی ایران” پوشش داده‌اند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ مارس ۲۰۲۱