اعدام چهار زندانی «با اتهام سیاسی و امنیتی» در زندان سپیدار اهواز

حکم چهار زندانی که با اتهام‌های سیاسی و امنیتی در دو پرونده مجزا به اعدام محکوم شده بودند، در زندان سپیدار اهواز اجرا شد.

بنابر گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری، جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان، عصر یکشنبه، ۱۰ اسفندماه، دقایقی پس از ملاقات با خانواده‌هایشان در زندان اعدام شدند.

به گفته کریم دحیمی، فعال سیاسی و حقوق بشر در حوزه جامعه عرب‌های ایران، روز یکشنبه «پس از چندین ماه ممنوعیت ملاقات، خانواده‌های این چهار زندانی را به زندان سپیدار بردند و یک ملاقات چند دقیقه‌ای به ایشان دادند. البته به خانواده‌ها نگفته بودند که قرار است عزیزانشان را اعدام بکنند و گفته بودند فقط برای ملاقات است». او می‌گوید مسئولان زندان به خانواده‌ها گفته بودند که که «قرار بر اعدام نیست و آنان را به زندان شیبان منتقل می‌کنیم»، اما پس از ملاقات کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای، خانواده‌های زندانیان نیم‌ساعت بیرون زندان سپیدار منتظر مانده‌اند و «با بیرون آوردن اجساد زندانیان متوجه اجرای حکم اعدام آنان شده‌اند و پس از آن زندان نیز تائید کرده که اعدام صورت گرفته است».

بنابر گزارش‌ها، علی خسرجی، حسین سیلاوی و جاسم حیدری پیش از اعدام، از انفرادی‌های زندان شیبان به زندان سپیدار منتقل شده بودند، اما مشخص نیست ناصر خفاجیان پیش از اعدام در کدام زندان یا بازداشتگاه به‌سر می‌برده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر خبر داده بود که جاسم حیدری، علی خسرجی و حسین سیلاوی، از ۴ بهمن‌ماه در زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند. بنابر این گزارش، اعتصاب آن‌ها در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان انجام شده بود.

به گفته منابع مطلع، این چهار زندانی در مدت بازداشت و زندان مورد شکنجه قرار گرفته بودند و طی مراحل دادگاه به وکیل انتخابی دسترسی نداشته‌اند.

جاسم حیدری ۳۱ساله و پناهنده کشور اتریش بود. او نخستین‌بار در ۱۷سالگی بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در سال ۱۳۹۶ مأموران وزارت اطلاعات جاسم حیدری را پس از بازگشت به ایران، در تهران بازداشت کردند؛ سپس دادگاه انقلاب اهواز او را به اتهام «بغی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» به اعدام محکوم کرد که این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

علی خسرجی ۲۹ساله، حسین سیلاوی ۳۳ساله و ناصر خفاجیان در پرونده‌ «حمله تروریستی به کلانتری کوی مجاهد اهواز» محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری میزان، «در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ افرادی مسلح با یک خودروی سرقتی به کلانتری ۲۲ کوی مجاهد اهواز هجوم آوردند و در حمله‌ای مسلحانه، پس از کشتن دو نفر از پرسنل کلانتری از آنجا گریختند». بنابر این گزارش، متهمان، یعنی ناصر خفاجیان‌زاده، حسین سیلاوی‌اصل و علی خسرجی عطایی «در فاصله ۲۴ ساعت» دستگیر شده‌اند. اتهام این افراد، «مشارکت در محاربه، اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی، ایجاد رعب و وحشت و تیراندازی به مأمورین کلانتری ۲۲ اهواز، قتل عمدی ماموران نیروی انتظامی، تهدید و قدرت‌نمایی با سلاح گرم ازطریق تیراندازی و تهیه کلیپ و پخش آن در فضای مجازی، مشارکت در سرقت مسلحانه چهار دستگاه خودرو سواری، حمل و نگهداری سلاح گرم غیرمجاز جنگی (کلاشینکف) و عضویت در گروه‌های تروریستی» اعلام شده است.

دادگاه انقلاب اهواز متهمان را به اعدام محکوم کرده و دیوان عالی کشور، رای دادگاه بدوی را تایید کرده بود.

اعدام این چهار زندانی درپی شکنجه و دادگاه‌های ناعادلانه و بدون وکیل انتخابی، واکنش‌های بسیاری را در رسانه های اجتماعی درپی داشته است.

شاهزاده رضا پهلوی، با اشاره به شکنجه این زندانی‌ها و اجرا نشدن تشریفات ضروری پیش از اعدام، از جمله اطلاع به خانواده‌ها، در حساب توییتر خود نوشته است: «خامنه‌ای درحالی‌که جهان را با باج‌گیری هسته‌ای خود به گروگان گرفته است، به کارزار قتل ایرانیان ادامه می‌دهد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲ مارس ۲۰۲۱