عفو بین‌الملل خواستار تحقیق کیفری درباره «قتل سوخت‌بران» شد

عفو بین‌الملل با تاکید براینکه سپاه پاسداران به شکل غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار علیه جمعی از سوخت‌بران غیرمسلح استفاده کرده است، خواستار تحقیقات مستقل کیفری درباره «قتل» سوخت‌بران در سراوان شد.

براساس این گزارش سپاه در روز چهارم اسفندماه در نزدیکی شهر سراوان در سیستان‌و‌بلوچستان از قوای قهریه مرگبار استفاده کرده و اصل «ممنوعیت سلب بی‌ضابطه حق حیات» در حقوق بین‌الملل را به طور فاحش نقض کرده است.

این گزارش می‌افزاید: «زمانی که ماموران بر خلاف قانون با سلاح گرم به افراد غیر مسلح شلیک می‌کنند، آنها یا قصد کشتن دارند یا اهمیت نمی‌دهند که عمل آنها به احتمال قوی موجب مرگ می‌شود و باید به عنوان اعدام‌های فراقضایی مورد تحقیق قرار گیرند.

عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم ۱۰ نفر که یکی از آنها یک نوجوان ۱۷ ساله بوده، در جریان تیراندازی‌های سپاه به روی سوخت‌بران کشته شده‌اند. آمار منابع محلی و غیررسمی تعداد کشته‌ها را بیش از این اعلام می‌کنند.

این درحالی است که شماری از فعالان مدنی و سیاسی نیز خواستار پاسخگویی حکومت ایران به خانواده کشته‌شدگان در سراوان شده‌اند.

شلیک مستقیم نیروهای سپاه به روی سوخت‌بران روز چهارم اسفندماه و پس از آن انجام شد که گروهی از سوخت‌بران خواستار بازگشایی راه بودند و به محدودیت‌ها اعتراض داشتند. تنها در روز نخست این درگیری‌ها منابع محلی ۳۷ مورد شلیک منجر به مرگ به سوی سوخت‌بران را گزارش کردند. البته مقامات جمهوری اسلامی این آمار را تایید نکرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نخست مدعی شد که یک سوخت‌بر بر اثر تیراندازی نیروهای پاکستان کشته شده است. اما پاکستان این ادعا را رد کرد. اکنون نیز صدا و سیما به نقل از سپاه ادعا می‌کند افراد مسلح به خودروی سپاه حمله کرده‌اند. این حمله به «جیش‌العدل» نسبت داده شده است.

سیستان‌و‌بلوچستان یکی از محرومترین استان‌های ایران است که بیکاری و محرومیت گسترده در آن مردم را به سوی سوخت‌بری سوق داده است. مقامات جمهوری اسلامی سوخت‌بران را «سودجو» می‌خوانند در حالی که قاچاق سوخت سیستماتیک از ایران و سود حاصل از آن برای برخی نهادها همواره ادامه داشته و دارد و گامی در جهت کاهش نرخ بیکاری و فقر مطلق در سیستان و بلوچستان برداشته نمی‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۱