سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران با محوریت برجام

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند قرار است به عنوان تسهیل‌کننده اجرای برجام به تهران سفر کند. او با حسن روحانی، رئيس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، ‌وزیر خارجه دیدار و تبادل نظر خواهد کرد.

وزیر خارجه ایرلند برای تسهیل ازسرگیری گفت‌وگوهای اتمی میان قدرت‌های جهانی با ایران و هموار کردن راه برای شورای امنیت و سازمان ملل متحد جهت احیای توافق اتمی (برجام) به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، سایمون کاونی قرار است روز یکشنبه ۱۶ اسفند (ششم مارس) با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

ایران تا کنون شرکت در مذاکرات احیای برجام با وساطت اتحادیه اروپا و حضور قدرت‌های بزرگ و آمریکا را رد کرده است.

اما منابع اروپایی گفته‌اند، بعد از انصراف قدرت‌های اروپایی از طرح قطعنامه‌ انتقادی از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علائم مثبتی از این کشور در مورد آغاز مذاکرات غیررسمی برجام دیده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که او نیز طرف دیدار سایمون کاونی خواهد بود روز گذشته در توییتی گفت، به عنوان مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران به‌زودی طرح اقدام سازنده را از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه خواهد کرد.

وزیر خارجه ایرلند شامگاه جمعه در بیانیه‌ای این کشور را از حامیان قوی برجام خواند و اعلام کرد: «ایرلند در نقش خود به عنوان تسهیل‌کننده، مشتاق گفت‌وگوی نزدیک با همه بازیگران [برجام] است و همه طرف‌ها را به بازگشت به پایبندی کامل به این توافق تشویق می‌کند.»

ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست در ژانویه امسال یکی از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و نقش تسهیل‌کننده اجرای برجام را بر عهده گرفت.

سایمون کاونی در بیانیه خود سفر به ایران را فرصتی مغتنم خواند که در آن در مورد برجام و مسائل کلیدی خاورمیانه که بسیاری از آن‌ها در دستور کار شورای امنیت قرار دارد گفت‌وگو خواهد شد.

پیش از آن وزارت خارجه ایرلند اعلام کرده بود، حضور دیپلماتیک این کشور در ایران از سر گرفته می‌شود و سفارت ایرلند در تهران نیز در سال ۲۰۲۳ بازگشایی خواهد شد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ مارس ۲۰۲۱