حمله به تجمع اعتراضی بازنشستگان و بازداشت شماری از معترضان در تهران

بازنشستگان و مستمری‌بگیران دور تازه‌ای از سلسله تجمعات سراسری خود را امروز برگزار کردند. تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران با حضور نیروی انتظامی و مأموران امنیتی به خشونت کشیده شد.

تعدادی از بازنشستگان مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و تعدادی بازداشت شدند. یک خبرنگار اقتصادی نیز در میان بازداشت‌شدگان است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران روز یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در بیش از ۲۵ شهر ایران دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری خود را برگزار کردند.

شهرهای تهران، اصفهان، اراک، شوش، قزوین، یزد، شیراز، مشهد، تبریز، بهشهر، اردبیل، کرمانشاه، آبادان، اراک، رشت، بابل، ساری، همدان، اهواز از جمله شهرهایی هستند که تجمع در آنها برگزار شده است.

«کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه»، «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه»، «حاصل کار دولت، غارت پول ملت»، «فریاد فریاد، از این همه بیداد» و «دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست» از جمله شعارهای اعتراضات امروز بازنشستگان بود.

روز یکشنبه در تهران دو تجمع برگزار شد؛ یکی در مقابل مجلس شورای اسلامی و دیگری در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در تجمع مقابل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، مأموران امنیتی، نیروی انتظامی و پلیس به معترضان حمله کرده و ضمن ضرب و جرح، تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در اینباره گزارش داده که «در تجمع مقابل وزارت‌ کار که با فراخوان سندیکاها و تشکلات مستقل بازنشستگان و کارگران برگزار شد چند تن از شرکت کنندگان در تجمع با خشونت و کشان‌کشان بر روی زمین بازداشت شدند. اسماعیل گرامی بازنشسته، کامیار فکور خبرنگار اقتصادی و اسعد مفتاحی شاغل در اسنپ‌فود بازداشت شدند. بنا بر گزارش‌ها افراد بیشتری بازداشت شده‌اند که اسامی‌شان مشخص نیست.»

این گزارش افزوده که «در این تجمع پلیس وحشیانه زن‌ها و مردهای بازنشسته که سن بالایی هم دارند ضرب و شتم کرد و نیروهایی زیادی را برای جلوگیری از تجمع امروز در مقابل وزارت کار مستقر کرده بود.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نوشته که «اقدامات وحشیانه پلیس برای جلوگیری از تجمع، ضرب و شتم بازنشستگان و بازداشت شرکت‌کنندگان در تجمع را قویا محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط ایشان می‌باشد. سندیکا تشکلات مستقل کارگری و بازنشستگان را به حمایت از بازداشت شدگان فرامی‌خواند.»

بازنشستگان و مستمری‌بگیران از ابتدای امسال اعتراضاتی هدفمند برای همسان‌سازی و افزایش حقوق برگزار کردند. این تجمعات سراسری که همزمان در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود، در ماه‌های گذشته با فواصل کمتری برگزار می‌شود.

تجمع‌کنندگان امروز نیز با حمل پلاکاردهایی خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه، درمان رایگان و همسان‌سازی پرداخت‌های خود با سایر بازنشستگان کشوری و لشکری شدند.

آنها همچنین می‌خواهند ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صورت دقیق اجرا شده و مشکلات مربوط به پاداش آخر سال و بیمه‌ تکمیلی رفع شود. پیش از این و در جریان تجمع‌های قبلی بازنشستگان در شعارهای خود بر ادامه تجمع‌ها تا زمان تحقق خواست‌های برحق‌شان تأکید کرده بودند.

به تازگی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه،‌ در صفحه توییترش نوشته بود «روشی مناسب برای کامل کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیشنهاد شد.» او اشاره کرد که در اسفندماه احکام جدید بازنشستگان اصلاح و صادر می‌شود.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در حالی به حقوق پایین ۱.۵ تا ۲.۵ خود اعتراض می‌کنند که بر اساس قیمت‌گیری استانی و کشوری از ۳۳ قلم کالای موجود در سبد معیشت خانوار ایرانی، خط فقر در کشور حدود ۱۰ ملیون تومان ارزیابی می‌شود.

بازنشستگان در پایان تجمع امروز بیانیه‌ای را خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه دادند و ۱۴ خواستسه مشخص خود را در آن برشمردند که شامل موارد زیر است:

۱ – رفع کامل تبعیض بین بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با دو صندوق کشوری و لشکری در اجرای همسان‌سازی‌های آینده، شامل سطوح مختلف بازنشستگان، مستمری بگیران، از کار افتادگان، بازماندگان، سخت و زیان آور، رزمندگان دفاع مقدس و بازنشستگان سال ۹۹
۲ – اجرای صحیح همسان‌سازی مطابق ماده‌ی ۹۶ تامین اجتماعی بر اساس نرخ واقعی تورم سالیانه برای تمام سطوح به صورت عادلانه به استناد بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه
۳ – بکارگیری باقیمانده ۳۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی مرحله دوم سال ۱۳۹۹ اجرا تا پایان فروردین ۱۴۰۰ و پرداخت مابه‌التفاوت از مرداد ۱۳۹۹
۴ – بکارگیری اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی برای همسان سازی کامل حقوق در سال ۱۴۰۰ زمان اتمام اجرا تا پایان فروردین ۱۴۰۰ و پرداخت مابه‌التفاوت فروردین ۱۴۰۰
۵ – دائمی‌سازی همسان‌سازی جهت بهبود دائمی وضعیت زندگی کارگران بازنشسته
۶ – پرداخت کلیه دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی جهت تقویت پشتوانه صندوق
۷ – پرداخت مزایای شغلی چون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله‌مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب با شاغلین
۸ – الزام بر اجرای صحیح ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی در خصوص پوشش کامل درمان بازنشستگان توسط سازمان و لغو بیمه‌های تکمیلی
۹ – حذف ۲ درصد درمان ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی
۱۰ – رفع کامل مشکلات بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور
۱۱ – پرداخت عیدی برابر با شاغلین کارگری به بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تأمین اجتماعی
۱۲ – ابطال ماده ظالمانه‌ی ۶۹ آئین‌نامه‌ی داخلی سازمان تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۶ در جهت رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار
۱۳ – جلوگیری از اهمال کاری‌ها در خصوص هزینه کرد دسترنج بازنشستگان و شاغلین بیمه پرداز اجباری برای گروه‌های تحت حمایت
۱۴ – پیگیری در جهت اخذ امتیازاتی از منابع ملی و بودجه کشور نظیر صندوق‌های کشوری و لشکری
۱۵ – تخصیص ۵ درصد سهام شستا به بازنشستگان با قیمت پایه
۱۶ – تخصیص سهام عدالت به بازنشستگانی که موفق به ثبت نام سهام عدالت شده‌اند ولی به آنها برگه‌ی سهام نداده‌اند.
۱۷ – اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی از هیات امنایی به شورایی و افزایش تعداد نمایندگان کارگران و بازنشستگان در شورای مرکزی تأمین اجتماعی، هیات مدیره و بازرسان سازمان.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۸ مارس ۲۰۲۱