سفرهای نوروزی و بحران کرونا: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۶ اسفندماه، در شصتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری اینکه «می‌دانیم بار روانی خاصی برای مردم دارد که یکی دو سال خانه‌نشین شوند»، اعلام کرد سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

روحانی همچنین گفت: «مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای‌شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.»

او با اشاره به کمبودها در نظام سلامت کشور گفت «توان نظام سلامت محدود است» و این توان را باید مدنظر قرار دهیم:

«توان نظام سلامت محدود است که این توان را باید مدنظر قرار دهیم خود مردم هم این مساله مهم را مدنظر قرار دهند. زمانی است که در صدهزار نفر جمعیت، تست یک نفر یا دو نفر مثبت می‌شود که می‌گوییم یک نفر و دو نفر قابل تحمل است یا در یک میلیون جمعیت شهر می‌شود ۱۰ تا ۲۰ نفر.»

به‌گفته روحانی، اگر این عدد بالا رفت و ۴۰ نفر شد یعنی اگر این ۴۰ نفر ۱۰ روز هم در بیمارستان بستری باشد ۴۰۰ تخت اشغال می‌شود. بنابراین کاملا باید این سیستم را مراعات کنیم چرا که توان نظام پزشکی ما محدود است:

«نهایت این حرکت و تردد به ابتلا و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک و بستری شدن و تست و آی‌سی‌یو است. بنابراین وزارت بهداشت و درمان توانی دارد و وقتی اعلام می‌کند از حد توان ما خارج می‌شود، همه مردم باید مراعات کنند و یکی از موارد مراعات هم در شب عید است.»

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در حال حاضر براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی، ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

حسن روحانی در ادامه گفته‌های امروز خود درباره ابهام‌ها در زمینه آغاز واکسیناسیون در کشور گفت: «البته شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می‌شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. بگذریم از اینکه عدالتی هم در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند، اما تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد.»

او گفته: «اینکه واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد هم مشخص نیست. این هم یک محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. اما در هر صورت ما نمی‌توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده است، پس از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد. بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم.»

واکسیناسیون در ایران برای مصونیت در برابر ابتلا به بیماری کووید۱۹ از روز ۲۱ بهمن ماه با حدود ۲۰ هزار دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد. آنچه از گفته‌های ضد و نقیض مقامات دولتی برمی‌آید این است زمان مورد نیاز برای واکسینه کردن ۶۰ درصد شهروندان احتمالا از یک سال تا ۳۰ ماه متفاوت خواهد بود.

طبق سند واکسیناسیون ارائه شده برای گروه‌های هدف در ایران، کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی، کادر درمان و بعد خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند. همچنین در روزهای گذشته گزارش‌های تأیید نشده‌ای از تزریق واکسن به کهنه سربازان و معلولان جنگ هشت ساله ایران و عراق که با نام «ایثار گران و جانبازان» شناخته می‌شوند هم منتشر شده است.

بیش و کم هم زمان با این گفته‌های روحانی درباره بحران کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت ایران هم از اظهار نظر قطعی برای صدور مجوز و تأیید پیش‌فروش بلیط‌های نوروزی خودداری کرد.

نمکی در جمع خبرنگاران گفت: «قضاوت درباره نوروز امسال بسیار عجولانه است. ما گرفتار ویروس سرکش، مهاجم و پرخطری شده‌ایم. سعی داریم ویروس را با رعایت دستورالعمل‌ها و همکاری مردم مدیریت کنیم، اما واقعا نمی‌دانیم چه خواهد شد؟»

او همچنین گفت: «عزیزانی که بلیت می‌فروشند و بلیت می‌خرند، بدانند که تصمیم غیرمنطقی می‌گیرند و کار غیرعقلایی می‌کنند. ما که دست اندرکار نظام سلامت هستیم و می‌توانیم افق‌های کمی دورتر را ببینیم.»

وزیر بهداشت تأکید کرده که نوروز امسال را «آرام» نمی‌بیند:

«اگر پروتکل‌شکنی نداشتیم و رعایت می‌شد، شاید اسفند را خوب مدیریت می‌کردیم و بهار آرامی داشتیم اما الان این پیش‌بینی را نداریم. اگر کسی یک خط از من وزیر پیدا کرد که می‌تواند این اقدامات صورت گیرد، اعلام کند. مدتی پیش از این هم اعلام کرده بودیم که از حالا نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم. ما با ویروس شطرنج بازی می‌کنیم و لحظه به لحظه تصمیم‌گیری می‌کنیم و گفته بودیم که نمی‌توانیم برای چند هفته بعد تصمیم‌گیری کنیم.»

برگرفته از سایت رادیو زمانه، ۷ مارس ۲۰۲۱