یک فعال محیط ‌زیستی: تنها فاضلاب است که به تالاب انزلی می‌ریزد

«نسیم طواف‌زاده»، فعال محیط‌زیستی و دبیر گروه هم‌اندیشی سازمان‌های غیردولتی تالابی ایران، ورود فاضلاب شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا و روستاهای اطراف تالاب بندرانزلی را از عوامل کاهش عمق این تالاب عنوان کرد. او گفته که کاهش سطح آب تالاب انزلی بیش از یک دهه است که اتفاق افتاده است.

به گزارش ایسنا، طواف‌زاده روز دوشنبه ۱۸اسفند۱۳۹۹، در خصوص ورود فاضلاب شهری به تالاب انزلی توضیح داد: «این فاضلاب‌ها میزان زیادی نیتروژن و فسفر را وارد آب تالاب انزلی می‌کنند که باعث افزایش رشد گیاه در دل تالاب و ایجاد حالت خودشکوفایی شدید می‌شود. طول عمر این گیاهان براثر خودشکوفایی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه زمانی که این گیاهان از بین می‌روند به کف تالاب می‌روند و کف تالاب بالا می‌آید.»

او با اشاره به اینکه سطح آب دو رودخانه «گوهر رود» و «زرجوب» که خارج از شهر رشت به یکدیگر می‌پیوندند و رود «پیربازار» که به تالاب انزلی می‌رسد را تشکیل می‌دهدند، کاهش یافته است، گفت: «گرچه شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان ادعا می‌کند که از آب گوهررود و رودخانه سیاه‌رود برداشت نمی‌کند اما واقعیت این است که ورودی آب از این رودها کم شده است و تنها فاضلاب است که به سمت تالاب می‌رود.»

پیش از این «علی اوسط اکبری»، معاون عمرانی استانداری گیلان اعلام کرد روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب به تالاب انزلی وارد می شود. او گفته بود ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب، زمینه تخریب و کاهش تراز آب تالاب انزلی را فراهم کرده است.

همچنین نسیم طواف‌زاده گفته است که با لایروبی کف تالاب نمی‌توان به بهبود این شرایط کمک کرد چرا که انجام این کار باعث برهم خوردن بستر تالاب و محل تخم‌ریزی بسیاری از ماهیان می‌شود.

از جمله راهکارهای عنوان شده از سوی این فعال محیط‌زیستی نصب تله‌های رسوب‌گیر در بالادست اراضی کوهستانی و کاهش ورود مواد آلی به تالاب اشاره کرد.

با این حال طواف‌زاده گفته که بارها و بارها بودجه‌هایی برای کمیته مدیریت تالاب انزلی به ریاست استاندار به تالاب تخصیص داده شده که با استناد به گزارشات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این بودجه‌ها به دلیل نبود برنامه‌ریزی برگشت خورده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۸ مارس ۲۰۲۱