برگزاری تجمعات اعتراضی

طی روز گذشته و امروز سه شنبه ۱۹ اسفندماه، شماری از کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله تهران در محوطه پارکینگ این هتل، جمعی از نیروهای قراردادی شرکت نفت در مقابل مجلس شورای اسلامی، گروهی از کارگران نگهداری از خطوط راه‌آهن کرج در محدوده محل کار خود، تنی چند از خریداران و حواله‌داران شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در مقابل وزارت صمت و گروهی از فرهنگیان استان فارس در محوطه اداره کل آموزش و پرورش شیراز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله تهران در ادامه تجمعات صنفی روزهای گذشته خود در انتقاد به آنچه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات بازنشستگی خود می‌خوانند، صبح امروز نیز در محوطه پارکینگ هتل لاله حاضر شدند.

یکی از کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله گفت: “بعد از گذشت چندین سال از بازنشستگی‌مان (از سال ۹۵ تا هم اکنون) برای وصول مطالبات کامل سنواتی خود سرگردان شده‌ایم، متاسفانه هیچ مسئولی در مجموعه هتل لاله حاضر نمی‌شود و پاسخگوی مطالباتمان باشد.

به گفته وی؛ کارگران بازنشسته جدا از معوقات سنواتی خود؛ برخی مزایای قانونی و عرفی خود را هنوز وصول نکرده‌اند.

تجمع نیروهای مدت موقت وزارت نفت
به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، جمعی از نیروهای قراردادی شرکت نفت با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل وضعیت قراردادی خود شدند.

به گفته معترضان در حالی که شاغل رسمی وزارت نفت حداقل ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، یک شاغل مدت موقت هم رده‌ی وی، ماهانه تنها حدود ۴ میلیون تومان دریافت می‌کند.

حاضران در این تجمع تاکید دارند که بار صنعت نفت کشور بر دوش نیروهای مدت موقت است اما وزارت نفت تنها حقوق و مزایای نیروهای رسمی را به رسمیت می‌شناسد و برای ترمیم حقوق مدت موقتی‌ها، کاری را انجام نمی‌دهد.

نیروهای مدت موقت وزارت نفت با اشاره به وجود تبعیض در برقراری مزایای رفاهی میان خود و نیروهای رسمی، افزودند: «در وزارت نفت تعداد نیروهای مدت موقت کم نیستند؛ اما اینها از امتیازاتی مانند مسکن سازمانی، اقسام وام، حق بدی آب و هوا و ده‌ها امتیاز رفاهی دیگر محروم هستند.»

معترضان افزودند: «خواهان همسان‌سازی حقوق‌ها (موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه) و ثبت آنها در سامانه کارمند ایران هستیم تا در سطح حقوق‌ها میان قراردادی‌ها و رسمی‌ها هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد.»

گفتنی است که در حال حاضر حدود ۳۴ هزار شاغل قرارداد موقت در صنعت نفت کشور حضور دارند.

تجمع کارگران نگهداری از خطوط راه‌آهن کرج
به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، گروهی از کارگران نگهداری از خطوط راه‌آهن کرج که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری مشغول کارند، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای در محدوده محل کار خود تجمع کردند.

به گفته این کارگران؛ پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای آن‌ها سه ماه به تاخیر افتاده و درخواست آن‌ها در تجمع امروز تسریع در پرداخت حداقل بخشی از معوقات مزدی و عیدی در آستانه سال نو است.

این کارگران که در خطوط ریلی راه‌آهن کرج به عنوان راننده کامیون، راننده درزین (وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن)، جوشکار و غیره مشغول کارند، اجتماع صنفی امروز خود را مقابل حوزه ۱۷ راه‌آهن کرج برپا کردند.

آن‌ها اظهار داشتند: چندین سال است که وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات مزدی مشخصی نداریم.

کارگران معترض در خاتمه تصریح کردند: بخش دیگری از نگرانی ما مربوط به بودن یا نبودن پیمانکار است که طبق رای شعبه ۲۱ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران باید تا پایان سال جاری به فعالیت خودرو در مجموعه راه‌آهن خاتمه دهد.

تجمع حواله‌داران شرکت صنعت خودرو آذربایجان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹، گروهی از خریداران و حواله‌داران شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل وزارت صمت دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، گروه آذربایجان خودرو یا به طور مختصر «آذویکو»، قرار بود خودروی MG 360 چینی را در تبریز مونتاژ کند. خودروهایی که از نظر کیفیت و آپشن‌های رفاهی می‌توانست قابل رقابت با دیگر خودروهای ارزان‌قیمت بازار باشد. برای همین ۶۴۰۰ دستگاه هم پیش‌فروش شد، اما تعهدات این خودروساز عملی نشد و همین موضوع باعث اعتراض خریداران و تشکیل پرونده تخلف برای این گروه خودروسازی شد.

تجمع فرهنگیان استان فارس
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹، گروهی از فرهنگیان استان فارس در محوطه اداره کل آموزش و پرورش شیراز دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به وضعیت موجود در آموزش و پرورش، بی‌توجهی‌های وزارت، مجلس و دولت به حذف سنوات خدمتی فارغ‌التحصیلان دانشسرایی شاغل و امکانات آموزشی صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۰ مارس ۲۰۲۱