«ستار» و «رئوف» دو بازجو و شکنجه‌گر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌‌های آمریکا قرار گرفتند

وزارت خارجه آمریکا دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام «نقض فاحش حقوق بشر» و بازداشت و شکنجه زندانیان در جریان اعتراضات در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ (سال‌های ۹۷ و ۹۸) در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داد.

طبق بیانیه‌ای که آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده نهم مارس (۱۹ اسفند) صادر کرد، آمده است که علی همتیان و مسعود صفدری از اعضای سپاه پاسداران و اعضای نزدیک خانواده آنها در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

در این بیانیه آمده «امروز ما در شورای حقوق بشر ژنو، نگرانی‌های خود را در مورد آزارهایی که دولت ایران علیه شهروندان خود مرتکب شده از جمله بازداشت‌های غیرعادلانه بسیاری از افراد در شرایط اسفناک را روشن کردیم.»

وزارت خارجه آمریکا توضیح می‌دهد «این افراد به دلیل مشارکت در نقض فاحش حقوق بشر و اعمال شکنجه، رفتار بی‌رحمانه و مجازات غیرانسانی و تحقیرآمیز زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در ایران تحریم شده‌اند.»

بلینکن در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران گفته «ما همچنان به بررسی همه ابزارهای مناسب برای تحمیل هزینه به افرادی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، خواهیم پرداخت و با متحدان خود همکاری خواهیم کرد تا مسئولیت‌پذیری را در مورد چنین تخلفاتی ارتقا دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان تأکید کرده به حمایت از حقوق مردم ایران ادامه خواهد داد و خواهان برخورد با احترام و عزت حکومت جمهوری اسلامی ایران با مردم خود است.

علی همتیان (یا به روایتی امینیان) معروف به «رئوف» که گفته می‌شود عضو «سپاه ثارالله» است آذرماه ۱۳۹۹ لو رفت. به این ترتیب که طبق روال همیشگی که تصاویر سخنرانی علی خامنه‌ای در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، این بازجو در یکی از عکس‌ها شناسایی شد. در یکی از دیدارهای خامنه‌ای با وابستگان نظام، همتیان (رئوف) در صف اول حضور داشت. این دیدار مربوط به آبان ۱۳۹۴ است. در دسامبر ۲۰۲۰ مهدیه گلرو فعال سیاسی در توئیتی اطلاع داد فردی که در دیدار جمعی از «دانشجویان و دانش‌آموزان بسیجی» با علی خامنه‌ای در ردیف اول نشسته است، «رئوف» بازجوی قرارگاه ثارالله است.

مسعود صفدری معروف به «ستار» نیز بطور مشابه شناسایی شد. زندانیان می‌گویند او نیز بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کرد و رفتار خشنی با آنها داشت.

این نخستین تحریم‌های آمریکا علیه مقامات جمهوری اسلامی در دولت جو بایدن است که تقریبا دو ماه از روی کار آمدن آن می‌گذرد. ده‌ها نفر از مقامات نظامی و انتظامی و همچنین سیاسی جمهوری اسلامی در دولت دونالد ترامپ به اتهام نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ دفتر کنترل دارایی‌‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) ۱۲ نفر از مقامات ارشد رژیم اسلامی ایران و سه نهاد حکومتی را به اتهام مشارکت در سرکوب اعتراضات و قتل‌ عام مردم در فهرست تحریم‌‌های خود قرار داد.

اسامی افرادی که به اتهام کشتار معترضان در فهرست تحریم‌های آمریکا دیده می‌شوند به این شرح است:

-عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور
-حسین اشتری‌فرد فرمانده نیروی انتظامی
-محمد علی‌نوری‌نژاد معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی
-حمیدرضا اشراق معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی
-هابیل درویش مرتبط با بنیاد تعاون نیروی انتظامی
-محسن فتحی‌زاده رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی
-یحیی محمودزاده معاون طرح و برنامه و بودجه نیروی انتظامی
-حسن شاهورپور فرمانده سپاه ولیعصر
ایوب سلیمانی، جانشین سابق فرمانده نیروی انتظامی

«نیروی انتظامی جمهوری اسلامی»، «ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ» و «زندان قرچک» نیز سه نهادی‌ هستند که در فهرست تحریم‌‌ها قرار گرفته‌اند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، از جمله حجم گسترده اعدام‌ها و سرکوب‌ها به شدت ابراز تاسف کرد.

جاوید رحمان در نشست این شورا که سه‌شنبه ۹ مارس ۲۰۲۱ برگزار شد گفته است «وضعیت غم‌انگیز حقوق بشر در ایران با تخلفات هولناک و ادامه مصونیت مقصران همراه است.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۰ مارس ۲۰۲۱