کلاهبرداری ۱.۴ میلیارد کرونی تبهکاران بین‌المللی از بانک‌های جمهوری چک؛ «پول‌ها احتمالا به ایران رفته است»

یک گروه تبهکار بین‌المللی با استفاده از مدارک جعلی معاملات فولاد از بانک‌ها و یک شرکت بیمه در جمهوری چک ۱.۴ میلیارد کرونای چک (حدود ۶۰ میلیون دلار) کلاهبرداری کرده است.

یاروسلاو ایبهی، سخنگوی اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته جمهوری چک، به خبرگزاری رسمی این کشور گفت پلیس چک در همکاری با نهادهای انتظامی بریتانیا، کشور محل بازداشت رهبران این باند تبهکار، مشغول تحقیق در مورد این پرونده است.

تاکنون دو شهروند جمهوری چک و یک تبعه خارجی در ارتباط با این کلاهبرداری بازداشت و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

به گزارش رادیوی بین‌المللی پراگ این افراد نمایندگان تجاری دو شرکت به نام‌های «بالی استیل چک» و «سئویس فورفیت» هستند که دفتر مرکزی آن‌ها در پراگ است و با یک شرکت بریتانیایی- ایرانی به نام «گروه بالی» ارتباط دارند.

سخنگوی اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته جمهوری چک افزود عاملان این کلاهبرداری وانمود می‌کردند که معاملات بین‌المللی فولاد انجام می‌دهند و برای پرداخت مبلغ معاملات از برگه‌های اعتباری جعلی استفاده می‌کردند.

آن‌ها با ارائه این مدارک جعلی به بانک‌ها و موسسات مالی در جمهوری چک صدها میلیون کرونای چک دریافت کرده‌اند. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که این گروه تبهکار در بیش از بیست مورد در ازای تحویل مدارک جعلی پول دریافت کرده است.

تحقیقات اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته جمهوری چک در مورد این پرونده از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و دادستانی این کشور در سال ۲۰۱۷ علیه عاملان این کلاهبرداری اعلام جرم کرد.

یاروسلاو ایبهی در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری جمهوری چک گفت: «شیوه کار آن‌ها خلق معاملات و مشتریان جعلی با کپی کردن مشخصات معاملات واقعی شرکت‌های خارجی بود».

او افزود: «دو تبعه جمهوری چک و فرد سوم که خارجی است از جزئیات و شیوه معاملات بین‌المللی و مدارک بانکی لازم برای این نوع معاملات اطلاعات بسیاری دقیقی داشتند».

به گزارش رادیو بین‌المللی پراگ، پول حاصل از این معاملات جعلی احتمالا به ایران منتقل شده است.

مدارک مربوط به این تحقیقات از مدتی پيش در اختیار دادستانی کل جمهوری چک است.

متهمان این پرونده به کلاهبرداری برای دریافت اعتبار بانکی و بیمه متهم شده و در صورت اثبات جرم ممکن است به ده سال زندان محکوم شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ مارس ۲۰۲۱