کاخ سفید: مشغول مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی هستیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت آمریکا با واسطه اروپایی‌ها و سایر کشورها مشغول مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی است.

آقای سالیوان به خبرنگاران گفت: «دیپلماسی با ایران ادامه دارد اما در حال حاضر به صورت مستقیم نیست.»

او افزود: «از طریق اروپایی‌ها و سایرین در تماسیم تا بتوانیم به ایران موضع‌مان را در رابطه با رویکرد «تبعیت در قبال تبعیت» توضیح دهیم و موضع آن‌ها را بشنویم.»

دولت جو بایدن خواهان بازگشت به برجام است اما گفته به ایران برای صرف آغاز مذاکرات در برجام امتیاز یک‌جانبه نمی‌دهد. واشنگتن موضع خود را «تبعیت در مقابل تبعیت» می‌نامد؛ یعنی خواهان این است که ایران اقدامات هسته‌ای خود را به میزان موجود در برجام کاهش دهد تا واشنگتن هم در مقابل تحریم‌ها را رفع کند.

سالیوان گفت آمریکا می‌خواهد «از ایران بشنود که این کشور می‌خواهد چگونه کار را ادامه دهد.» او افزود: «این کار ساده‌ای نخواهد بود اما ما باور داریم که اکنون در روندی دیپلماتیک هستیم که می‌تواند پیش رود و نهایتا ما را به هدف برساند یعنی جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد و این کار را از طریق دیپلماسی انجام دهد.»

آمریکا در روز ۱۸ فوریه اعلام کرد که آماده مذاکره مستقیم با ایران برای بازگشت به برجام هست اما جمهوری اسلامی فعلا به این دعوت پیشنهاد منفی داده است.

با این حال، محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری ایران، روز جمعه به ایرنا گفت: «تلاش دولت این است که هر چه سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود و دولت را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل دهیم و این برای ما خیلی مهم است.» واعظی گفت حسن روحانی و جواد ظریف، وزیر خارجه، و «بقیه همکاران» در تلاش برای این کار هستند. وی همچنین افزود که برخی‌ از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری «به هر دلیلی برداشتن تحریم را به نفع خود نمی‌دانند و می‌خواهند همیشه بهانه‌هایی برای حمله به دولت داشته باشند.»

از سوی دیگر مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، با استفاده از هش‌تگ «تنها کنار همدیگر» که برای کارزار جهانی واکسیناسیون ویروس کرونا ابداع شده خواهان «پایان تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی که باعث شده صدها میلیون نفر قادر به دسترسی به واکسن کرونا نباشند» شد. این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خود واردات واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع کرده است.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توئیتر به همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، تاخت و گفت علیرغم ادعای پایان به سیاست «فشار حداکثری ترامپ» واشنگتن «همان سیاست را تکرار می‌کند.» اشاره آقای ظریف به اقدام آمریکا در انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی است.

برجام در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان از جمله آمریکا امضا شد. آمریکا تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران یک سال بعد شروع به افزایش اقدامات هسته‌ای خود کرد که اروپایی‌ها مغایر با برجام می‌دانند و ایران آن‌را حق خود در برجام به دلیل عملی نشدن این توافق اعلام کرده است. ایران در ماه‌های گذشته اقدامات هسته‌ای را بیش از پیش افزایش داده است و برخی تحلیل‌گران حتی از قصد آن برای گام برداشتن به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای خبر می‌دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۳ مارس ۲۰۲۱