سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سرمایه‌گذاری ده میلیارد دلاری امارات متحده عربی در اقتصاد آن کشور خبر داد. قرار است این پول در عرصه‌های مختلف از فن‌‌آوری کشاورزی تا صنایع تولید انرژی سرمایه‌گذاری شود.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اسرائیل و بخش‌های کلیدی اقتصاد آن کشور با هدف تحکیم مناسبات دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه، ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) با محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی که عملا رهبری این کشور را برعهده دارد، تماسی تلفنی داشته است.

روزنامه “تایمز اسرائیل” با انتشار گزارشی نوشت که این تماس تلفنی به علت به تعویق افتادن سفر نتانیاهو به ابوظبی صورت گرفته است.

نتانیاهو اعلام کرده بود که به علت “سوءتفاهم” با اردن، پرواز از فراز آسمان آن کشور و سفر به امارات ممکن نشده است. نخست‌وزیر اسرائیل قرار بود روز جمعه ۱۲ مارس به ابوظبی سفر کند.

آژانس خبری دولتی امارات روز جمعه اعلام کرد که تصمیم سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری این کشور در اسرائیل پس از گفت‌وگوی “سازنده” میان محمد بن زاید و نتانیاهو اتخاذ شده است.

امارات متحده عربی بر آن است تا با گشایش یک صندوق ۱۰ میلیارد دلاری، در بخش‌های مختلف و کلیدی آن کشور سرمایه‌گذاری کند. از جمله گفته شده که امارات در حوزه تولید انرژی، آب، فضا، بهداشت و درمان و همچنین صنعت کشاورزی اسرائیل سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اسرائیل و امارات سال گذشته و در سایه تلاش‌های دیپلماتیک دونالد ترامپ، اقدام به عادی سازی مناسبات خود نمودند.

امارات پس از مصر (سال ۱۹۷۹) و اردن (سال ۱۹۹۴) سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پس از امارات کشورهای بحرین، مراکش و سودان نیز در چارچوب آنچه به پیمان صلح ابراهیم شهرت یافته، اقدام به عادی‌سازی مناسبات خود با اسرائیل کردند.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی اعلام کرد که هدف ازسرمایه‌گذاری در اسرائیل گسترش مناسبات اقتصادی با آن کشور بوده است.

گفته می‌شود بودجه این صندوق از طریق مشارکت دولت امارات متحده عربی و بخش خصوصی آن کشور تامین خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو پس از تماس تلفنی خود با ولیعهد امارات متحده عربی گفت که قرار سفر خود به آن کشور را به‌زودی اجرا خواهد کرد. او همچنین خبر سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات در اسرائیل را تایید کرد..

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ مارس ۲۰۲۱