معاون اول رئیس جمهور: قاسم سلیمانی در یک مقطعی نفت می‌فروخت

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول حسن روحانی گفته است که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه در یک مقطعی از طریق دور زدن تحریم‌ها، نفت فروخته است.

او در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه، ۲۴ اسفند در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، توضیح داده که ستاد مقابله با تحریم که در شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده بود و وزارت نفت مجوز فروش ۸ میلیون بشکه نفت از طریق دور زدن تحریم‌ها را دادند، ولی «هیچ‌کس نتوانست حتی بشکه نفت بفروشد. تنها کسی که توانست در مقطعی به ما کمک بکند، سردار سلیمانی بود».

آقای جهانگیری به تاریخ و میزان نفتی که در اختیار قاسم سلیمانی بوده، اشاره نکرده ولی گفته است که سلیمانی با انتقادهایی که در زمینه عدم فروش نفت به دولت می‌شد، مخالف بوده و «در جلسه‌ای به آنها که مدعی فروش نفت بودند، گفت چرا بیخود ادعا می‌کنید، هیچ کدام‌تان نمی‌توانید نفت بفروشید».

معاون اول رئيس‌جمهور ایران همچنین گفته است ایران را روش‌های «نوآورانه» و «پر ریسک» توانسته تحریم‌های نفتی را دور بزند و «میلیاردها دلار را جابه‌جا و وارد کشور» کند.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و از پاییز همان سال تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت. همچنین آمریکا اردیبهشت ۹۸ معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرد.

صادرات روزانه نفت و معیانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه طی دوران قبل از تحریم‌ها به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه سقوط کرد و در برخی ماه‌ها به ۱۰۰ هزار بشکه رسید.

اسحاق جهانگیری در این گفت‌وگو خبر داده که از مرداد امسال وضعیت فروش نفت بهتر شده ولی درباره جزییات فروش نفت ایران اطلاعاتی نداده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ مارس ۲۰۲۱