دادگاه تجدیدنظر؛ سه شهروند تبریزی به حبس و شلاق محکوم شدند

سه تن از کنشگران مدنی ساکن تبریز، به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی موسوم به «حمایت از آزادسازی قره‌باغ»، مجموعاً به سه سال حبس تعزیری و ۱۸۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، احکام حبس و شلاق صادرشده در دادگاه بدوی علیه «سعد الله ساسانی»، «رحیم ساسانی» و «مهدی پورعلی خرمالو» را عیناً تائید کرده است.

دی‌ماه سال جاری این سه فعال مدنی به همراه «یاسمن ظفری» و «حکیمه احمدی»، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «تمرد به مأموران»، توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ تبریز، هریک به یک سال حبس تعزیری و ۶۰ ضربه شلاق محکوم‌شده بودند. این حکم به مدت ۴ سال به حالت تعلیق درآمده است.

این پنج فعال مدنی به همراه دست‌کم هشت شهروند دیگر، روز ۲۶ تیر سال جاری در تجمع «حمایت از آزادسازی قره‌باغ» مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر تبریز بازداشت شدند.

این کنشگران مدنی مردادماه سال جاری حداکثر پس از تحمل سه هفته بازداشت، هرکدام با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند.

پس از آغاز جنگ دوم قره‌باغ و در پی انتشار فراخوان‌هایی از سوی فعالان مدنی و احزاب آذربایجانی ایران، حداقل در سه نوبت تجمع‌هایی در شهرهای مختلف، ازجمله تهران، تبریز، ارومیه، زنجان، اردبیل و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین کشور در اعتراض به سیاست ایران در قبال درگیری قره‌باغ برگزار شد. در این تجمع‌ها، صدها نفر از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی آذربایجانی بازداشت شدند. در چندماه گذشته برخی از بازداشت شدگان به احکام حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۴ مارس ۲۰۲۱