تداوم تجمعات اعتراضی در آخرین روزهای سال

حقوق‌های معوقه، بیکاری مشکلات صنفی سبب شده که تجمعات اعتراضی در ایران در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ نیز ادامه داشته باشد.

کارگران کارخانه قند یاسوج روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای چندمین‌بار در هفته‌های گذشته بار دیگر مقابل بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند و خواستار حق و حقوق خودشان شدند. بیش از ۱۰۰ نفر کارگران این کارخانه که بزرگترین کارخانه صنعتی یاسوج در استان کهگلویه و بویر احمد است مدت‌هاست بیکار شده و خواستار بازگشت به کار و تعیین تکلیف هستند.

پاکبانان شهرداری بهبهان در استان خوزستان نیز صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

کارگران می‌گویند علت تجمع آنها فشارهای اقتصادی در آستانه عید نوروز و وعده‌های محقق نشده چندباره شهرداری برای پرداخت حقوق و عیدی است.

همزمان جمعی از کارکنان شرکت توزیع برق کشور در اعتراض به عملی نشدن خواسته‌ها و درخواست تحقق مطالباتشان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تعدادی از دامداران استان خراسان رضوی مقابل مدیریت جهادکشاورزی شهرستان گناباد اعتراض کردند. آنها نسبت به سیاست‌های دولت در برابر دامداران، عدم حمایت از دامداران و افزایش هزینه تولید اعتراض دارند.

روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹، گروهی از کارگران شرکت تراورس کرج برای دومین بار طی یک هفته گذشته، مقابل ایستگاه این شهر دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، این کارگران به نامشخص بودن وضعیت شغلی و مزدی‌شان بعد از واگذاری مدیریت خصوصی شرکت تراورس به شرکت راه‌آهن اعتراض کردند.

کارگران با بیان اینکه پیش از این و در روز ۱۹ اسفند ماه دست به اعتراض صنفی زدیم و آن روز برخی مسئولان وعده دادند هم وضعیت شغلی وهم مطالباتمان تا امروز دوشنبه مشخص می‌شود، افزودند: با بی‌توجهی مسئولان به مطالبات کارگران درنهایت تصمیم گرفتیم طبق فراخوانی که از قبل داده بودیم به اعتراضات صنفی خود در چارچوب قانون ادامه دهیم.

به گفته کارگران معترض بر اساس رای شعبه ۲۱ مجتمع قضایی «شهید بهشتی» تهران فعالیت مدیریت بخش خصوصی تراورس تا پایان سال جاری به دولت واگذار می‌شود. آنچه کارگران را نگران کرده کُند بودن روند واگذاری و همچنین نامشخص بودن وضعیت شغلی و پرداخت مطالباتشان است.

یکی از کارگران گفته که «از آذر ماه منتظر تغییر و تبدیل وضعیت کارگران به بخش دولتی هستیم اما هنوز به جز واگذاری بخش از املاک و دارایی‌های تراورس شاهد اتفاق خاص دیگری نبوده‌ایم ضمن اینکه مدیریت راه‌آهن بارها اعلام کرده به زودی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره جدید شرکت تراورس را معرفی خواهد کرد.»

روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه بازنشستگان صنعت نفت نیز در مقابل دفتر نمایندگی صندوق‌های بازنشستگی اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند. این بازنشستگان ضمن سردادن شعارهایی علیه مسئولان وزارت نفت از جمله «مرگ بر زنگنه» خواهان تحقق مطالبات خود شدند.

در استان خوزستان و در شهر آبادان شماری از کارکنان آتش نشانی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش این کارکنان با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرا رسیدن عید نوروز خواستار پرداخت مطالبات خود شدند و از وعده‌های بی عمل ابراز گلایه کرده و خوستار توجه مسئولان به وضعیت معیشتی خود شدند.

جمعی از کارگران بخش روستایی آب و فاضلاب شهرستان دشت آزادگان نیز روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹ در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع برگزار کردند. بر اساس این گزارش، این کارگران نسبت به عدم پرداخت حقوق ۷ ماهه معوقه خود معترض هستند.

کارگران راه‌آهن ورامین در محل کار خود دست به تجمع و اعتصاب زدند. این کارگران اعلام کردند تا حقوق و مطالباتشان را دریافت نکنند به سر کار برنمی‌گردند و اعتصاب خود را تا امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ادامه دادند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۶ مارس ۲۰۲۱