حکومت ایران استفاده از یک مدل سانتریفیوژ پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که حکومت ایران غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز را با یک نوع سانتریفیوژ پیشرفته به نام آی آر-۴ آغاز کرده است، اقدامی که نقض بیشتر تعهدات ایران در برجام است.

رویترز سه شنبه شب ۲۶ اسفند این خبر را به نقل از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت که نسخه ای از آن به رویت این خبرگزاری رسید. ایران سال گذشته میلادی سه آبشار یا چندین دستگاه از سانتریفیوژهای پیشرفته از مدل دیگری را از تاسیساتی روزمینی در نطنز به تاسیسات زیرزمینی غنی سازی منتقل کرده بود.

ایران پیش از این غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای آی آر-۲ام را آغاز کرده بود.

توافق هسته ای رژیم ایران با قدرت های جهانی تنها اجازه می دهد که این کشور با سانتریفیوژهای نسل اول آی آر-۱ اقدام به غنی سازی اورانیوم کند.

آژانس می گوید که در ۲۵ اسفند تایید کرد که ایران آبشاری متشکل از ۱۷۴ سانتریفیوژ آی آر-۴ را در تاسیسات زیر زمینی غنی سازی نصب کرده و تزریق «یو اف ۶» یا گاز هگزافلوراید اورانیوم به آنها را آغازکرده است. آژانس این گزارش را روز دوشنبه به اعضای این نهاد اعلام کرد.

آمریکا پیشتر گفته است که برای بازگشت به برجام، ایران ابتدا باید به تعهدات خود در برجام عمل کند.

دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.

۲۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با ارسال نامه‌ای از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، درخواست کردند دولت از اهرم‌های خود استفاده کرده و توافقی بهتر و جامع‌تر با ایران را، از جمله در زمینه دسترسی آژانس به تمامی تاسیسات هسته‌ای، دنبال کند.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۷ مارس ۲۰۲۱