فنلاندی‌ها، کماکان خوشبخت‌ترین مردم جهان؛ ایران در رتبه ۱۱۸

در تازه‌ترین گزارش جهانی سعادت، فنلاندی‌ها بار دیگر سعادتمندترین مردم جهان معرفی شده‌اند و مردم ایران در جایگاه ۱۱۸ جدول رده‌بندی قرار گرفتند.

فنلاند و ایران در گزارش سال گذشته این سازمان، در همین جایگاه قرار داشتند. این چهارمین سال پیاپی است که مردم فنلاند به عنوان سعادتمندترین شهروندان جهان معرفی می‌شوند.

کیفیت زندگی، امنیت و خدمات عمومی در فنلاند بسیار بالا است و نرخ نابرابری و فقر نیز در این کشور بسیار پایین.

افغانستان نیز همچون سال گذشته، در میان ۱۴۹ کشور جهان، در جایگاه آخر ایستاده است.

آمریکا نیز در رده ۱۹ این رده‌بندی و روسیه در جایگاه ۷۶ قرار دارند. جمهوری چک نیز که دفتر رادیوفردا در آن قرار دارد، یک رتبه بالاتر از آمریکا در جایگاه ۱۸ قرار گرفته است.

در گزارش جهانی سعادت که روز جمعه، ۲۹ اسفند ۹۹ منتشر شد، بعد از فنلاند، به ترتیب کشورهای دانمارک، سوئیس، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، لوکزامبورگ، نیوزیلند، لوکزامبورگ و اتریش در جایگاه دوم تا نهم این رده‌بندی قرار دارند.

فرانسه و آلمان نیز در رده‌بندی امسال ارتقا یافته‌اند و به ترتیب از جایگاه ۲۳ به ۲۱ و از ۱۷ به ۱۳ صعود کرده‌اند. بریتانیا نیز از جایگاه ۱۷ به ۱۳ بالا آمده است.

سال گذشته نیز همین کشورها با اندکی تغییر در این جایگاه قرار داشتند و بدین ترتیب، طی یک‌ سال گذشته، تغییر محسوسی در این رده‌بندی رخ نداده است.

بر اساس این گزارش، همه‌گیری کرونا در جهان، تغییرات اندکی بر تغییر وضعیت کشورها و احساس شهروندان آنها از نظر احساس خوشبختی گذاشته است.

در این رده‌بندی همچنین جمهوری آذربایجان در رده ۹۰، ارمنستان در رده ۸۶، پاکستان در رده ۱۰۵، اوکراین در رده ۱۱۰، گرجستان در رده ۱۰۸، قرقیزستان در رده ۶۷، تاجیکستان در رده ۷۸، ترکمنستان در رده ۹۷ و همگی در جایگاه بهتری از ایران قرار دارند.

در بررسی اخیر، بر تاثیر کووید ۱۹ بر زندگی شهروندان مختلف جهان و نحوه مواجهه دولت‌ها با آن تمرکز شده است.

از زمان شیوع کرونا، دست‌کم دو میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این ویروس جان باختند که ۴ درصد نسبت به آمار مرگ‌و‌میر در سال‌های پیش، افزایش داشته است.

در طول یک‌ سال گذشته، اختلال و استرس در همه جنبه‌های زندگی از جمله امرار معاش و نیز چالش‌های بهداشتی و روانی افزایش یافته است.

گزارش سالانه بررسی وضعیت بهروزی در کشورهای جهان اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی انتشار یافت.

میزان تولید ناخالص ملی، آزادی‌های فردی، حمایت‌های اجتماعی و میزان فساد در جامعه از جمله معیارهای درنظرگرفته شده برای احساس سعاتمندی مردم کشورها است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ مارس ۲۰۲۱