حداقل ۱۳ نفر در اسفند ۹۹ در زندان‌های ایران اعدام شدند

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از حداقل ۱۳ مورد اعدام و صدور ۵ حکم اعدام در زندان‌های ایران در طول اسفندماه ۹۹ خبر داد.

خبرگزاری هرانا در گزارشی که روز اول فرودین ماه ۱۴۰۰ منتشر کرده، نوشته است که اجرای احکام اعدام در اسفندماه گذشته شامل چهار مورد در زندان مشهد، چهار مورد در زندان اهواز، دو مورد در رشت و سه مورد دیگر در زندان‌های بوشهر، اصفهان و شیراز تائید شده است.

از خبرسازترین موارد اجرای حکم در ماه گذشته به اجرای همزمان حکم چهار زندانی در زندان اهواز به نام‌های جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان بازمی‌گردد که در ۱۰ اسفند انجام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل، بهمن ماه ۹۹ در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار شهروند عرب جنوب کشور و دادرسی مجدد عادلانه در خصوص آن‌ها شده بود.

علی خسرجی، حسین سیلاوی، و ناصر خفاجیان اردیبهشت ۹۶ به اتهام حمله به یک پاسگاه انتظامی در خارج از شهر اهواز و یک کلانتری در شهر اهواز بود، بازداشت شده و بعدتر به اعدام محکوم شدند.

جاسم حیدری، ۳۱ ساله، دیگر زندانی سیاسی اهوازی هم بابت اتهام «بغی» از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شد و این حکم در آبان‌ امسال توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

هم چنین در اسفند ۹۹، دو نفر در تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند و حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم و دو متهم دیگر در مشکین‌شهر در دیوان عالی کشور تایید شد.

آرمان عبدالعالی متهم است که در سال ۹۲ دوست دخترش به نام «غزاله شکور» را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. او در زمان وقوع قتل کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته است.

بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک‌ساله، از ۱۱ دی ۹۸ تا ۳۰ آذر ۹۹، حداقل ۲۳۶ شهروند در ایران اعدام و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند که دو مورد آن مربوط به دو کودک-مجرم بوده است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، به همراه چین بدترین وضعیت را در میان کشورهای جهان دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ مارس ۲۰۲۱