حمله حوثی‌ها به فرودگاه عربستان یک روز پس از ارائه طرح صلح

شبه‌نظامیان حوثی یمن یک روز پس از ارائه طرح صلح ابتکاری عربستان سعودی به فرودگاه بین‌المللی ابها در این کشور حمله کردند. عربستان تا کنون درباره حمله حوثی‌ها واکنشی نشان نداده است.

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن روز سه‌شنبه سوم فروردین (۲۳ مارس) گفت، هواپیمای بدون سرنشین این گروه به فرودگاه بین‌المللی ابها در جنوب عربستان سعودی حمله کرده است.

این حمله پهپادی حوثی‌ها یک روز پس از ارائه طرح صلح پیشنهادی ریاض برای پایان‌ دادن به جنگ داخلی در یمن انجام گرفته است.

هیچ مقام عربستان سعودی و یا ائتلاف نظامی عربی به رهبری این کشور که در جنگ داخلی یمن در حمایت از دولت قانونی یمن می‌جنگند درباره حمله پهپادی حوثی‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.‌

جنگ داخلی یمن حدود شش سال است ادامه دارد و این سرزمین را تخریب کرده و مردم آن را به نابودی و نیستی کشانده است.

عربستان سعودی برای پایان بخشیدن به این جنگ ویران‌گر به حوثی‌ها پیشنهاد صلح کرد. طرح صلح عربستان از جمله موضوع برقراری آتش‌بس را شامل می‌شود؛ طرحی که با استقبال شورشیان حوثی روبرو نشد. حوثی‌های مورد حمایت ایران در مورد این طرح گفتند که “هیچ چیز جدیدی ندارد.”

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی شورشیان حوثی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا و عربستان و پایان دادن به عملیات نظامی را به عنوان پیش‌شرط‌های مذاکره بر سر صلح اعلام کرد.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها گفت تا زمانی که “حملات و محاصره” ادامه دارد عملیات حوثی‌ها نیز متوقف نخواهد شد.

این مقام حوثی روز سه‌شنبه سوم فروردین در توییتر نوشت که شبه‌نظامیان حوثی حمله به فرودگاه بین‌المللی ابها را با پهپاد نوع “قاصف-۲” انجام داده‌اند.

حوثی‌ها تهدید کرده‌اند که به جنگ ادامه خواهند داد.

جنگ داخلی بیش از سه و نیم میلیون نفر را در خاک یمن آواره و بی‌خانمان کرده است. حدود دو میلیون کودک از سوءتغذیه حاد در رنج‌اند. ۲۴ میلیون انسان در یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۴ مارس ۲۰۲۱