سارا احمدی و همایون ژاوه، نوکیشان مسیحی جهت تحمل حبس احضار شدند

روز جمعه ۲۹ اسفند ماه سال گذشته، سارا احمدی و همایون ژاوه، دو نوکیش مسیحی جهت تحمل دوران حبس به دادسرای اوین احضار شدند. این شهروندان در آبان‌ماه سال ۹۹ توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. حکم صادره توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران مجموعا به ۱۱ سال حبس تقلیل یافت و همچنین این افراد به عنوان مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به معلولین ذهنی به مدت ۶ ماه شامل روزی ۴ ساعت محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، این دو نوکیش مسیحی پس از دریافت احضاریه که به صورت پیامک برای آنها ارسال شده، در زمان بسیار کوتاهی باید خود را به زندان اوین معرفی کنند.

سارا احمدی و همایون ژاوه در تاریخ ۲۱ آبان ۹۹، در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ایمان افشاری به ترتیب به ۱۱ و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

سپس مورخ ۱۸ آذر ماه ۹۹ در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم احمدی از بابت اتهام برهم زدن امنیت ملی از طریق اداره کردن دستجات، شبه دستجات و گروه‌های غیرقانونی “مسیحیت تبشیری صهیونیستی”، به ۸ سال حبس و آقای ژاوه از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در “مسیحیت تبشیری صهیونیستی”، به ۳ سال حبس محکوم شدند. این نوکیشان مسیحی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به معلولین ذهنی به مدت ۶ ماه شامل روزی ۴ ساعت محکوم شدند.

آنها در تاریخ ۲۴ خردادماه ۹۹ در آمل پس از تفتیش منزل استیجاری و تفریحیشان توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.

خانم احمدی نهایتا با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد و آقای ژاوه نیز در تاریخ ۳ شهریورماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

سارا احمدی نوکیش مسیحی متولد ۱۳۵۷ و همسر وی همایون ژاوه متولد ۱۳۳۷ که از بیماری پارکینسون رنج میبرد، ساکن تهران هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ مارس ۲۰۲۱