«بیش از ۱۰۰ کشته» در اعتراضات میانمار؛ آمریکا: مردم حاکمیت ترور نظامیان را نمی‌پذیرند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه «سرکوب خشونت» مرگبار علیه معترضان در میانمار (برمه سابق) را محکوم کرد و گفت که مردم «حاکمیت ترور» و وحشت را نخواهند پذیرفت.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری و شاهدان عینی می‌گوید دست‌کم ۱۱۴ نفر در اعتراضات روز شنبه هفتم فروردین کشته شدند.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفته است، ما از کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی میانمار شوکه شده‌ایم این نشان می‌دهد که حکومت نظامی جان مردم را قربانی خدمت به گروه معدودی می‌کند. من عمیقاً به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم. مردم شجاع میانمار حاکمیت ترور نظامیان را نخواهند پذیرفت.

در میانه انتقاد گسترده کشورهای غربی از کودتای نظامی میانمار و سرکوب خونین معترضان، معاون وزیر دفاع دولت روسیه در دیدار با فرمانده کل ارتش میانمار بر تعمیق روابط دو کشور تاکید کرده است.

الکساندر فومین روز جمعه در دیدار با مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش که رهبری کودتا را در دست دارد، با تاکید بر ادامه صادرات تسلیحات به این کشور گفت روسیه مایل به تعمیق روابط با دولت میانمار است.

رویترز می‌گوید، اعتراضات شنبه مرگبارترین روز اعتراضات علیه کودتای نظامی در میانمار در اول فوریه (۱۳ بهمن) و برکناری آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار، تاکنون بوده است.

شنبه مصادف با روز «نیروهای مسلح» در میانمار بود و در این روز رژه بزرگ نیروهای مسلح برگزار شد. به موازات آن نیروهای امنیتی در این روز به روی معترضان خواهان دموکراسی آتش گشودند و در شهرهای مختلف این کشور با معترضان درگیر شدند.

رویترز می‌گوید، دست‌کم ۳۰ در شهر ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار، و بیش از ۲۰ نفر نیز در شهر یانگون، پایتخت تجاری این کشور، کشته شده‌اند.

فعالان مدنی به رویترز گفته‌اند، در این روز هواپیماهای نظامی دهکده‌ای در قلمرو تحت کنترل یک گروه مسلح از اقلیت قومی کارن را بمباران کردند و حداقل دو نفر در این حمله کشته شدند.

ساعاتی پیشتر در همین روز ، اتحادیه ملی کارن اعلام کرده بود که یک پست ارتش را در نزدیکی مرز تایلند تصرف کرده است و در این درگیری ۱۰ نیروی ارتش از جمله یک سرهنگ دوم کشته شدند. طبق اعلام گروه٬ یک نفر نیز پیکارجویان در این حمله کشته شده است. تنش بین این گروه قومی با ارتش میانمار پس از سال‌ها صلح نسبی پس از وقوع کودتا بالا گرفته است.

ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارشد ارتش میانمار در سخنرانی خود به مناسبت روز نیروهای مسلح گفت، ارتش از مردم محافظت و برای استقرار دموکراسی تلاش خواهد کرد.

گزارش رسانه‌های بین المللی حاکی است که از زمان وقوع کودتای نظامی تقریبا سه هزار معترض بازداشت، متهم یا محکوم شده‌اند، از جمله خانم سوچی که در نخستین روز کودتا به همراه تعداد کثیری از سیاستمداران دولت منتخب مردم بازداشت و به فساد مالی و دریافت رشوه متهم شده است.

شش هفته پس از روی کار آمدن نظامیان میانمار (برمه سابق)، دولت موازی غیرنظامی متشکل از قائم مقام و دیگر مقامات ارشد حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی، با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک موجودیتش را اعلام کرد.

اعضای این دولت موازی که هم‌اکنون در خفا به سر می‌برند، بر حق قانونی مردم برای دفاع از خود تاکید کرده‌اند.

توماس اندروز، گزارشگر ویژه حقوق بشر میانمار در سازمان ملل، به‌تازگی در بیانیه‌ای هشدار داد که «وضعیت میانمار رو به وخامت است»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ مارس ۲۰۲۱