ظریف: اگر سند توافق با چین سال قبل افشا نشده بود، همان موقع امضاء می‌شد

محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه اجتماعی کلاب هاوس در باره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، رابطه ایران با چین، اروپا و روسیه و همچنین “دروغ بودن مسائل طرح شده” در سریال گاندو و دروغ‌پردازی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران مطالبی را مطرح کرد .

ظریف در ادامه گفت: عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچ‌کس نخواهد شد، نه لاریجانی و نه هیچ‌کس دیگر و همچنین تأکید کرد قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

وی افزود: «من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد. این چینی ها بودند که وقتی روحانی انتخاب شد وما به سرکار آمدیم ، به درخواست رابطه استراتژیک ما تا سال ۹۴ پاسخ ندادند، چون شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی‌کرد».

ظریف در ادامه گفت : عده ای می گویند، چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده اند: «چنین مطلبی دون شأن کشور است و صحیح نیست. چون به پیشنهاد من بود که لاریجانی پیگیر این تفاهم نامه شد . صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنیم. نگرش من این است که اصالتاً باید با چین رابطه داشت کما اینکه اصالتاً باید با غرب رابطه داشت».

وی در حالی این سخنان را بیان می کند که پس از دیدار رییس جمهوری چین با خامنه ای ، علی لاریجانی به دستور شخص علی خامنه ای به عنوان مشاور رهبری انتخاب و پیگیر این ماموریت شد.

ظریف در ادامه گفت: نگاه به شرق زمانی که خود چین نگاهش به غرب است معنا ندارد، چین با غرب روابط مستحکم و خوب اقتصادی و نظامی و …دارد ، و هیچگاه رابطه اش را برهم نمی زند».

وی در ادامه با انتقاد از”سریال گاندو” تأکید کرد: سریالی پر از دروغ و ریا است ، اما در این سریال به تلاش های دولت تاخته اند و سعی دارند که تمامی زحمات ما را طور دیگری جلوه بدهند .

ظریف در ادامه تاکید کرد : اگر دوستان “گاندوساز” اجازه دهند همین کار فعلی‌مان را انجام دهیم مخلصشان هم هستیم.

گاندو نام مجموعه تلویزیونی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه تلویزیون حکومت ایران است که سریالی اجتماعی، اکشن و امنیتی است که نخستین قسمت آن دو سال پیش پخش شد. فصل دوم این مجموعه نیز با نام گاندو “دو ” از اواخر سال ۹۹ آغاز و هم‌اکنون در حال پخش است.

وی در ادامه خطاب به کارگردان گاندو گفت: «شما که فیلمساز هستی و من خودم به‌خاطر جایزه «ماجرای نیمروز» به شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. گاندو از اول تا آخر دروغ است».

ظریف همچنین ادعا کرد که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه صحبت‌های او در دانشگاه تهران را تکه‌تکه کرده است.

وی در پاسخ به جبرئیلی که در آن زمان معاون خبرگزاری فارس بود و مدعی شد ه بود که علی خامنه‌ای به ظریف گفته است تور دفاعی بگذارید و در آن شرکت کنید، گفت: «بله خامنه ای به ما گفت، چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود».

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲ آوریل۲۰۲۱