انتقاد همتی از صندوق بین‌المللی پول به دلیل «مخالفت با اعطای» وام به رژیم ایران

رئیس ‌بانک مرکزی حکومت ایران از صندوق بین‌المللی پول به خاطر عدم موافقت با اختصاص وام به جمهوری اسلامی انتقاد کرد و خواهان پاسخ فوری این نهاد بین‌المللی شد.

خبرگزاری مهر عصر پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، به نقل از عبدالناصر همتی نوشت: «انتظار داریم صندوق بین‌المللی پول بدون تبعیض و نفوذهای ایجاد شده یا فشارهای وارده از سوی آمریکا، هر چه سریع‌تر به درخواست قانونی ایران پاسخ دهد.»

اسفندماه سال ۹۸ و با شیوع کرونا در ایران، جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار کمک اضطراری کرد.

تاکنون صندوق رسما جوابی به ایران نداده، اما چند مقام ارشد آمریکایی فروردین ۹۹ به روزنامه «وال‌استریت جورنال» گفته بودند این کشور می‌خواهد مانع از تصویب وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول شود، چون جمهوری اسلامی با این پول می‌تواند به‌جای مبارزه با ویروس کرونا، اقتصاد ضعیف شده خود را تقویت کند یا شبه‌نظامیان مورد حمایتش در خاورمیانه را تامین مالی کند.

در ماه‌های بعد آمریکا به صراحت اعلام کرد اگر ایران پولی نیاز دارد، آن را از «امپراتوری اقتصادی نهادهای زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای» تامین کند.

آمریکا می‌گوید نیمی از اقتصاد ایران در دست نهادهای اقتصادی زیر کنترل علی خامنه‌ای است.

صندوق بین‌المللی پول سال گذشته اعلام آمادگی کرده بود که بیش از یک تریلیون دلار برای کمک به کشورها جهت مبارزه با تبعات شیوع کرونا کمک مالی کند و تاکنون ده‌ها کشور از این منابع بهره‌مند شده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول همراه با بانک جهانی روی‌هم‌رفته در نظر دارند ۶۲ میلیارد دلار به کشورهای درگیر کرونا وام کم بهره یا بدون بهره بدهند.
این نهاد بین‌المللی همچنین اخیرا از افزایش ۶۵۰ میلیارد دلاری دارایی‌های خود خبر داد و خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه گزارش داد که ۶۵۰ میلیارد دلار افزایش ذخایر صندوق بین‌المللی پول می‌تواند تا ماه اوت (اواخر تابستان) میان کشورهای عضو توزیع شود.

این نهاد بین‌المللی ۱۹۰ عضو دارد، اما ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی «اف‌ای‌تی‌اف» قرار دارد و از تصویب لوایح مربوط به شفافیت مالی و مبارزه با تامین مالی تروریسیم خودداری کرده است، اقدامی که دریافت وام از یک نهاد بین‌المللی را پیچیده‌تر می‌کند.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حدود ۲۱ میلیارد دلار از ۶۵۰ میلیارد دلار دارایی افزوده شده صندوق به کشورهای فقیر، ۲۱۲ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه و بقیه این دارایی به کشورهای عضو گروه ۲۰ (۲۰ اقتصاد برتر جهان) منهای چین تخصیص داده خواهد شد.

آقای همتی با بیان این که صندوق بین‌المللی پول تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸۵ کشور وام ارائه کرده، گفت صندوق به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به علاوه افغانستان و پاکستان نزدیک ۱۶ میلیارد دلار وام داده است، اما ایران که از نخستین کشورهایی بود که تقاضای وجوه اضطراری کرد، «تاکنون هیچ‌ گونه تسهیلاتی را بدون ارائه هرگونه دلیل منطقی دریافت نکرده است».

رئیس بانک مرکزی حکومت ایران می‌گوید: «در یادداشت اداری مورخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، به مدیر اجرایی گروه آمریکا دستور داده شده با درخواست ایران برای دریافت تسهیلات مخالفت کند. به این ترتیب، تمایل یک کشور موجب سلب دسترسی کشور دیگر به منابع مالی مورد نیاز برای مقابله با تأثیرات بیماری کووید ۱۹ می‌شود.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ آوریل۲۰۲۱