خبرگزاری کیودو:‌ مقاومت آمریکا برای رفع تحریم‌های غیراتمی مانع اصلیِ‌ پیشرفت مذاکرات است

یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۲۰ فروردین، منتشر شد «مقاومت» ایالات متحده در برابر لغو تحریم‌های غیراتمی ایران را «اصلی‌ترین مانع» در پیشبرد مذاکرات احیای برجام معرفی کرد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از این مقام جمهوری اسلامی که می‌گوید نخواسته است نامش فاش شود نوشت:‌ «مقاومت در واشینگتن در برابر لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای، مانع اصلی حرکت در مذاکرات است.»

این مقام ایرانی در عین حال به طرف‌های مقابل ایران در توافق برجام هشدار داده که «زمان اندکی» برای رفع شکاف‌ها و اختلاف‌ها میان طرفین باقی مانده است.

آن ‌طور که او گفته، جمهوری اسلامی در تلاش برای دستیابی به یک اجماع درباره طرح خود است، طرحی که در این گزارش با عنوان «طرح بازی آخر» معرفی شده است.

بر اساس این طرح، آمریکا باید «همه تحریم‌ها اعمال‌شده، دوباره اعمال‌شده، یا دوباره نام‌گذاری شده» در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، را به صورت «یک‌جا» لغو کند.

این مقام ایرانی اضافه کرده با وجودی که آمریکا «درک» خود از این طرح ایران را نشان داده، اما کماکان، مذاکرات درباره «تدابیری» که برای لغو تحریم‌ها ضروری است، ادامه دارد.

بر اساس اظهارات این مقام ایرانی، جمهوری اسلامی ده روز پیش یعنی در روز ۲۹ ماه مارس در نشستی در فرانکفورت آلمان طرح خود را ارائه کرده و «همه طرف‌ها» در نشست مجازیِ روز جمعه گذشته موافقت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز ۱۸ فروردین به صراحت گفته بود که ایالات متحده در راستای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، آماده برداشتن گام‌های لازم و تحریم‌های ناسازگار با این توافق است.

وی در عین حال افزوده بود که ماهیت دقیق هرگونه رفع تحریم، به «دیپلماسی» بستگی دارد و آمریکا هیچ‌گونه مشوق یک‌جانبه‌ای به ایران نخواهد داد تا این کشور به پایبندی به تعهداتش برجامی خود بازگردد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده تا آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را رفع نکند، این کشور به تعهدات برجامی خود بازنخواهد گشت.

این نکته‌ای است که کاظم غریب‌آبادی، عضو هیئت ‌مذاکره‌کننده در وین درباره برجام، در مصاحبه با وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر بر آن تاکید کرده است.

او گفت: «درواقع رفع تحریم روی کاغذ آن هم به‌صورت صوری برای ما مطرح نیست، بلکه مشاهده‌ اثرات عملی رفع تحریم‌ها، بسیار اساسی و کلیدی است.»

وی در این گفت‌‌و‌گو می‌افزاید: «چنان چه آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تمامی تحریم‌ها را به‌صورت عملی لغو کنند به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران بتواند آن‌ها را راستی‌آزمایی کند.»

او درباره راستی‌آزمایی مدنظر ایران توضیح داد: «مفهوم راستی‌آزمایی این است که مثلاً جمهوری اسلامی باید در حوزه‌ فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع مالی درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد. یا در حوزه‌ بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد.»

آقای غریب‌آبادی اضافه کرده که «موضوع گام‌به‌گام به ‌هیچ‌ وجه در گفت‌وگوها و مذاکرات مدنظر نیست و مطرح هم نشده است.»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئيس هيئت مذاکره کننده ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، مذاکرات غیر مستقیم در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش را مثبت ارزیابی کرد و گفت هنوز این مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی افزود: «نشانه‌هایی بروز کرده است که آمریکایی‌ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل هستند.»

مقام‌های دولتی از جمله حسن روحانی در روزهای اخیر از «فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام» سخن گفته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ آوریل۲۰۲۱