حکومت ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده است

سفیر اسرائیل در سازمان ملل از آزمایش‌ موشک‌های بالستیکی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای توسط سپاه پاسداران خبر داده است. او این اقدام را نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل می‌داند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل اعلام کرده است که سپاه پاسداران طی ماه‌های گذشته اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیکی با ظرفیت حمله کلاهک‌های هسته‌ای کرده‌ است.

طرح این موضوع از سوی سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در زمانی صورت می‌گیرد که کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفت‌وگوها و مذاکرات خود را بر سر بازگشت آمریکا به این توافق و همچنین ملزم ساختن ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش را آغاز کرده‌اند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل آزمایش موشک‌های یادشده را مغایر با الزامات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دانسته و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرده است.

اردان اسنادی در همین رابطه در اختیار سازمان ملل متحد قرار داده است. سایت “اسرائیل هایوم” روز جمعه نهم آوریل (۲۰ فروردین) گزارشی درباره نامه سفیر اسرائیل به سازمان ملل متحد منتشر کرده است.

گفته می‌شود که گیلعاد اردان نامه‌ای برای شورای امنیت سازمان ملل و همچنین برای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کرده و از آنان درخواست کرده‌ است تا برای مانع شدن از فعالیت‌های موشکی سپاه پاسداران اقدام کنند.

فعالیت‌های غیرقانونی موشکی

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفته است که آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران ماه‌ها ادامه داشته و انواع مختلف موشک و از جمله موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را شامل می‌شده است.

اردان از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است که اقدامات حکومت ایران در زمینه ساخت و آزمایش موشکی را محکوم کنند.

گیلعاد اردان در نامه خود نوشته است: «شورای امنیت باید در برابر تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت جهان پاسخ مناسبی بیابد.»

گفته می‌شود که در نامه سفیر اسرائیل، جزئیات مربوط به موشک‌هایی که سپاه پاسداران طی ماه‌های گذشته آزمایش کرده، قید شده است.

اردان به رزمایش اخیر سپاه پاسداران اشاره کرده است. در رزمایش “پیامبر اعظم ۱۵”، سپاه پاسداران در اواسط ماه ژانویه سال جاری اقدام به آزمایش موشک‌هایی با بردهای متفاوت و از جمله موشک “سجیل” و “قدر” کرده است.

گفته می‌شود که هر دو موشک بالستیک یادشده از قابلیت حمل ۶۵۰ کیلوگرم برخوردارند و بردی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر دارند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نامه خود به پیوند بین برنامه موشکی، فضایی و هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

در این بین، جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه هشتم آوریل (۱۹ فروردین) در ارتباط با حمله به کشتی ساویز، اسرائیل را تهدید به انتقام کرده است.

کشتی ساویز در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است. گفته می‌شود که سپاه از این کشتی برای مقاصد نظامی استفاده می‌کرده است.

سایت “اسرائیل هیوم” در پایان گزارش خود به نقل از یکی از سخنگویان نظامی ایران نوشته است که حمله به کشتی ساویز نمی‌توانسته بدون اطلاع ایالات متحده آمریکا صورت گرفته باشد.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۰ آوریل۲۰۲۱