نخست‌وزیر کره جنوبی راهی تهران شد

چونگ سیه-کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی، برای گفت‌وگو درمورد مسائلی ازجمله دارایی مسدودشده ایران در آن کشور، عازم تهران شد.

کی‌بی‌اس، شبکه ملی رادیو و تلویزیون کره جنوبی، روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، اعلام کرد که نخست‌وزیر آن کشور صبح آن روز از پایگاه هوایی سئول به‌سمت تهران پرواز کرده است.

سفر چونگ که نخستین سفر یک نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران در طول ۴۴ سال گذشته است، دو روز پس از آزادی نفتکش آن کشور که بیش از سه‌ماه در توقیف ایران بود، انجام می‌شود. ناخدای این نفتکش نیز آزاد شده است.

چونگ سیه-کیون پیش از این به‌عنوان رئیس مجلس ملی كره جنوبی، در سال ۱۳۹۶ نیز هم‌زمان با تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی به ایران سفر و با تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ازجمله روحانی و علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، دیدار کرده بود.

به گزارش کی‌بی‌اس، چونگ سیه-کیون قرار است روز یکشنبه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، گفت‌وگو و در یک نشست خبری مشترک با او حضور پیدا کند.

بنابر این گزارش، نخست‌وزیر کره جنوبی با دیگر مقام‌های ارشد ایران، ازجمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دیدار خواهد کرد.

در برنامه سفر چونگ، پیش از بازگشتش در روز سه‌شنبه، ملاقات با مقام‌های شرکت‌های تجاری کره‌ای فعال در ایران، ازجمله سامسونگ‌الکترونیکز و گروه اس‌کی (فعال در حوزه‌های مختلفی ازجمله انرژی، مخابرات، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و خدمات اینترنتی) نیز در نظر گرفته شده است.

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، به نقل از دفتر نخست‌وزیری آن کشور اعلام کرده است که در این سفر دیداری نیز میان چونگ و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برنامه‌ریزی شده است و او همچنین با علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات خواهد کرد.

کی‌بی‌اس هدف این سفر سه‌روزه را گفت‌وگو درمورد روابط دوجانبه و «دیگر مسائل»، ازجمله هفت میلیارد دلار پول مسدودشده ایران در کره جنوبی در اثر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرده است.

پیش‌تر رسانه‌های کره جنوبی هدف سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران را مذاکره با مقام‌های ایرانی درمورد آزادسازی نفتکش توقیف‌شده اعلام کرده بودند که حالا پس از آزاد شدن آن، موضوعیتی ندارد؛ اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که جمهوری اسلامی انتظار دارد نخست‌وزیر کره جنوبی با «راه‌حل‌های عملی» برای آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در آن کشور به تهران بیاید.

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی پول‌های مسدودشده خود در کشور کره جنوبی تلاش می‌کند؛ اما از آن‌جا که این پول‌ها براساس تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند، آمریکا باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی بدهد. پیش‌تر مقام‌های ایران چندین‌بار از توافق با کره جنوبی برای آزادسازی این پول‌ها خبر دادند، اما بعدتر اعلام شد که کره جنوبی همچنان درحال رایزنی با آمریکاست و هنوز هیچ سهمی از ۷میلیارد دلار مسدودشده ایران در آن‌ کشور، آزاد نشده است.

هم‌زمان با شدت گرفتن فشار تهران بر سئول برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌ ایران، سپاه پاسداران در دی‌ماه ۱۳۹۹ نفتکش «ام‌تی هنکوک چمی» کره‌جنوبی را به‌دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در خلیج فارس توقیف و خدمه آن را بازداشت کرد. با وجود تکذیب مکرر تهران، گمانه‌زنی‌های فراوانی درمورد ارتباط توقیف این نفتکش با ناخشنودی ایران از آزادنشدن دارایی مسدودشده‌ در کره جنوبی مطرح شده بود.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۰ فروردین‌ماه، به نقل از یک مقام رسمی کره جنوبی اعلام کرد که آزادی نفتکش این کشور بعد از قول سئول برای کمک به آزادسازی پول‌ مسدودشده ایران در بانک‌های کره‌ جنوبی انجام شده است.

نفتکش کره جنوبی روز جمعه درحالی آزاد شد که نشست وین برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام در جریان است و زمزمه‌هایی مبنی‌بر آزادی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به گوش می‌رسد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته گفته بود که واشینگتن با آزادسازی پول‌ ایران در کره جنوبی مخالف است، مگر تهران بپذیرد که به‌طور کامل به تعهداتش در برجام بازگردد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۱ آوریل۲۰۲۱