رئیس کمیسیون انرژی مجلس، تلویحا ظرافت به کار رفته در حادثه نطنز را ستود؛ “طراحی دشمن خیلی قشنگ بود!”

فریدون عباسی، رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۲۳ فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی تسنیم، با تایید خبر شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل مبنی بر انفجار در تاسیسات نطنز و نه حمله سایبری، گفت:

«طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق و هم کابلی که از سوی باتری‌ها می‌آید، آسیب ببینند، به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.»

او افزود: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل، در زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و هم ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود.»

عباسی ادامه داد: «در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید، مربوط به باتری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند. طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی رژیم ایران گفت: «در ماجرای فوردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فوردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باتری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باتری‌ها را هم قطع کردند.»

او افزود: «اما ما آن موقع پیش‌بینی کرده بودیم و از پست برق جماران برای سانتریفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد.»

عباسی در پایان گفت: «در اینجا پیش‌بینی نشده بود که وقتی می‌روی گفتگو می‌کنی و یک مصوبه مجلس داری که اقتدار را به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گرداند. یعنی یک عقبه‌ای را ایجاد می‌کند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوق‌مان بهره‌مند نشدیم، تکالیف را کنار می‌گذاریم و می‌خواهیم با شمار بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنی‌سازی جلو برویم و باید انتظار می‌داشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد.»

نیویورک تایمز دیروز یکشنبه، خسارات وارد شده به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز را بسیار سنگین عنوان کرد و نوشت که بازسازی تاسیسات آسیب دیده به دست کم ۹ ماه زمان نیاز دارد و برنامه غنی سازی در این مرکز برای مدتها متوقف خواهد ماند.

اسرائیل تا کنون به صورت مستقیم و آشکارا مسئولیت خرابکاری روز گذشته در تاسیسات نطنز را نپذیرفته، اما رسانه‌ها و شماری از منابع اطلاعاتی غربی، اسرائیل را مسئول بی چون و چرای این رویداد تلقی می کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۳ آوریل۲۰۲۱