اصلی‌ترین هدف سفر لاوروف به تهران امضا قرارداد ۱۱ ساله است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در دیدار با حسن روحانی ، رئیس‌جمهوری ایران ، تاکید کرد ، مسائل منطقه‌ای و نظامی جدا از برجام بررسی می‌شوند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هرگونه سند تکمیلی و یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه ای یا توسعه نظامی می تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

گفته شده است که لاوروف پیش از سفرش پیام درخواست تعیین تکلیف کنوانسیون حقوقی دریای خزر را به ایران فرستاده بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما انتظار داریم مراحل تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در ایران در اسرع وقت پایان یابد. سپس این سند مهم که سه سال پیش در آکتاو امضا شد، لازم الاجرا خواهد بود و بنیان همکاری ما در دریای خزر را تقویت می‌کند.»

لاوروف گفته است : از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند.

حسن روحانی  نیز با تاکید بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، گفت:  «ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود».

روحانی در ادامه بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته، تاکید کرد.

وی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما در واقع می خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف های برجام، همان قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را بدست آوریم.

محمد جواد ظریف نیز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه، گفت:  «حمله به نطنز موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تقویت می‌کند».

ظریف با اشاره به انفجار روزهای اخیر در سایت هسته‌ای نطنز گفت:‌«اسرائیلی‌ها فکر کردند این حمله باعث ضعیف شدن دست ما در مذاکرات وین خواهد شد اما در مقابل باعث تقویت موقعیت ما خواهد شد و ما بعد از اقدام نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمیگردیم

وی در ادامه افزود: «زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت اما امروز بیش از ۴ هزار کیلوگرم دارد. زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران از فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند.»

ظریف  تاکید کرد که ایران «پیش از حمله نیروگاه نطنز ۵ هزار سانتریفیوژ IR1 در این نیروگاه غنی‌سازی می‌کرده اما بعد از «خراب‌کاری» یکشنبه‌شب در این تاسیسات هسته‌ای اگر قرار بر بازگشت ایران باشد، از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده خواهد کرد.»

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۴ آوریل۲۰۲۱