کرونا در ایران؛ هشدار در مورد مرگ‌های چهار رقمی و برگزاری مراسم ماه رمضان

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، می‌گوید اگر محدودیت‌ها در تعطیلی جاری به خوبی اعمال و رعایت نشود، باید منتظر مرگ‌های چهار رقمی بود، چرا که به گفته او هنوز آثار سفرهای نوروزی نمایان نشده است.

در همین حال، سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به آقای رئیسی نوشته است: «مراسم احیاء می تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت دو ساعت اجرا شود.»

سعید نمکی اذعان کرده است که در برپایی مراسم مذهبی سال گذشته، اعمالی غیرمنطبق با شیوه‌نامه‌­ها «توسط گروه‌های افراطی و خارج از دایره مدیریت» صورت گرفت.

نقشه رنگ‌بندی ایران نشان می‌دهد اکثر کشور از جمله تهران در وضعیت قرمز (پرخطر) قرار دارند. رئیس شورای شهر تهران می‌گوید روزانه حدود ۱۰۰ نفر در این شهر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند. پیشتر استاندار تهران از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های پایتخت خبر داده بود.

اما به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران با وجود اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند. ادارات و بخش‌های خصوصی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

آغاز مشکلات واردات واکسن توسط بخش خصوصی

چندی پیش، حسن روحانی از آزادسازی واردات واکسن توسط بخش خصوصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری «برنا»، چندین میلیون دز واکسن کرونا از شرکت‌های مختلف آماده خریداری شده است. اما هنوز به دلیل تأیید نکردن وزارت بهداشت این کار انجام نشده است.

بسیاری معتقدند ایران دیر اقدام به خرید واکسن کرد و حتی زمانی که اجازه دادند بخش خصوصی به این حوزه وارد شود، واکسنی برای خرید وجود ندارد.

در همین حال، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، در پاسخ به پرسش مجری صدا و سیما در توییتر که در مورد میزان واکسن وارداتی سوال کرده بود گفت: «هر چه شما دیده‌اید، ما هم دیده‌ایم.»

آقای جهانپور همچنین به صحبت‌های کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه اشاره کرده است که گفته بود: «برخی افراد در روسیه به واسطه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی قول تهیه واکسن داده‌اند، اما این افراد قصد سودجویی دارند و تحت هیچ شرایطی، خارج از ضوابط و کانال رسمی، امکان تهیه واکسن در روسیه وجود ندارد.»

روز سه‌شنبه بیست و چهارم فروردین، ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شد. همچنین طی ۲۴ ساعت، ۲۹۱ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا گزارش شد.

وزارت بهداشت ایران، آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی اعلام می‌کند. چندی پیش سازمان نظام پزشکی آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی برآورد کرد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۴ آوریل۲۰۲۱