انتقال امیرسالار داودی، وکیل دادگستری به زندان رجایی‌شهر

امیرسالار داودی که سومین سال محکومیت ۱۵ ساله خود را سپری می‌کند از اوین به رجایی شهر منتقل شده است. او اخیرا در اعتراض به جابجایی‌ مکرر زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده بود. فعالان حقوق بشر این انتقال‌ها را تبعید می‌نامند.

در ایران نقل و انتقال زندانیان سیاسی از شهری به شهر دیگر ادامه دارد. در یکی از تازه‌ترین موارد، امیرسالار داودی، وکیل دادگستری از زندان اوین تهران به زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت سابق) منتقل شده است.

او که وکالت شماری از متهمان سیاسی و عقیدتی از جمله زینب جلالیان، زندانی کرد و محکوم به حبس ابد را بر عهده داشته، آبان ۹۷ و پس از تفتیش دفتر کار و خانه‌اش بازداشت شد و خرداد ۹۸، بر اساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۱۱ ضربه شلاق و ۳۰ سال حبس محکوم شد که ۱۵ سال آن قابل اجراست.

امیرسالار داودی افزون بر انتشار نوشته‌های تحلیلی و انتقادی، مدیریت کانال تلگرامی “بدون روتوش” را نیز برعهده داشت؛ کانالی که در آن مسایل صنفی وکلای دادگستری و همچنین نظرات شخصی‌اش را منتشر می‌‌کرد.

امیرسالار داودی ۲۷ اسفند ۹۹، همراه تعداد دیگری از افراد در بند، در اعتراض به جابجایی مکرر زندانیان سیاسی به ویژه اسماعیل عبدی فعال صنفی، اعتصاب غذا کرده بود. او سوم فروردین به درخواست شورای تشکل‌های کانون وکلای دادگستری به این اعتصاب پایان داد.

طناز کلاهچیان، همسر آقای داودی که خودش نیز وکیل است، در باره جابجایی یاد شده در توییتر نوشته است: «تا کنون هیچ دلیل و توضیحی از سوی مقامات اوین در این خصوص ارائه نشده است.»

امیر سالار داودی همراه با نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی و محمد نجفی، جایزه حقوق بشری وکلای اروپایی در سال ۲۰۱۹ را دریافت کرده است.

پیش از این، آتنا دایمی، به زندان رشت، گلرخ ایرایی به زندان آمل، سپیده قلیان به زندان بوشهر و مریم اکبری منفرد به زندان سمنان منتقل شده‌‌اند. سپیده فرحان و مژگان کشاورز را نیز از بند زنان اوین به زندان قرچک ورامین فرستاده‌اند.

از مهر تا آبان ۹۹ نیز نسرین ستوده و مریم ابراهیم وند به زندان قرچک ورامین و سکینه پروانه به زندان قوچان منتقل شده بودند.

فعالان حقوق بشر این جابجایی‌ها را تبعید و امری غیرقانونی برای تشدید فشار بر زندانیان و خانواده‌هایشان می‌دانند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ آوریل۲۰۲۱