ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرد اقتصاد کشور همانند بیمار اورژانسی شده است

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می گوید: هم تاثیر سیاست داخلی و هم تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد باید به حداقل برسد. ما باید یک بار برای خودمان این موضوع را حل کنیم که اگر اولویت اول کشور اقتصاد است، همه رفتارهای ما باید به صورتی باشد که منجر بهبود وضعیت معیشت مردم و اقتصاد شود.

وی در مورد تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر اقتصاد کشور افزود: اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر فشارهای تحریمی است، طبق آمار منتشره از مجامع بین‌المللی ذخایر ارزی ما به شدت کاهش پیدا کرده و ارز در دسترس بانک مرکزی به شدت محدود است. لازمه تجارت داشتن ارز است و وقتی ارز در دسترس بانک مرکزی یا واردکننده قرار نگیرد به مشکل برخوریم.

حریری گفت: تحریم‌ها ما را هم در حوزه صادرات نفت و هم در صادرات غیرنفتی به شدت محدود می‌کنند. بیشترین تاثیر تحریم روی تجارت خارجی ما است. وقتی تجارت خارجی دچار مشکل می‌شود در داخل و در حوزه تولید هم به مشکل برمی‌خوریم کما اینکه شاهد بودیم در یک سال گذشته در همه حوزه‌هایی که به معیشت مردم مربوط بوده با مشکل برخورد کرده‌ایم.

وی افزود: بخش بزرگی از این مشکلات به علت فشار تحریمی است. بخش‌های دیگر هم به این مربوط است که سیاست‌گذاران ما کشور را همیشه در حالت انتظار قرار می‌دهند که فشار تحریم برداشته می‌شود یا نمی‌شود. این بلاتکلیفی در تجارت و اقتصاد ما وجود دارد و باعث می‌شود که همیشه یک حالت توقف داشته باشیم. چهار سال پیش چشم ما هر روز به وین بود که در فلان هتل چه اتفاقی می‌افتد و الان هم دوباره در همان حالت قرار می‌گیریم.

دیروز صندوق بین المللی پول درباره وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی ، گزارش داد: ذخایر ارزی قابل دسترس ایران از ۱۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به چهار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

در این گزارش آمده است که متوسط ذخایر ارزی قابل دسترسی برای جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۷۱ میلیارد دلار بود.

حریری گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ما مانند بیماری است که در شرایط اورژانس است و نمی‌توان برای آن کار زیربنایی کرد. حتی اگر منابع ارزی ما در خارج از کشور امروز در اختیار ما قرار بگیرد از آنجا که طبق آمار بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول آنقدر کم است و تقلیل یافته که تاثیر چندانی ندارد. همه اینها نشان می‌دهد که باید به فکر نجات فوری این اقتصاد بود. ولی در نهایت باید به این فکر باشیم که تاثیر سیاست بر اقتصاد را به حداقل برسانیم، این موضوع باعث می شود که اگر بازهم در شرایط تحریمی قرار بگیریم، باز هم همین بلا سرمان بیاید.

وی افزود: پس از چهار دهه باید به این نتیجه رسیده باشیم که اقتصاد ما همیشه در معرض تهاجم خارجی و به شدت متاثر از سیاست است. یا باید سیاست‌های‌مان را به نفع اقتصادمان تغییر دهیم یا اقتصادمان را برای شرایط تاثیر حداکثری از سیاست آماده کنیم.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا امروز زمان کار زیربنایی در اقتصاد است یا خیر گفت: وی با اشاره به مشکل پیشینی تورم‌زا بودن اقتصاد ایران گفت: ما از قبل هم یک اقتصاد مریض داشتیم که همیشه یک تورم دو رقمی داشته، این اقتصاد که خود به خود تورم‌زا است وقتی تحت فشارهای مختلف قرار می‌گیرد با مشکل دوچندانی مواجه می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۵ آوریل۲۰۲۱