محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد؛ «کشور دچار آلودگی امنیتی شده»

یک مقام جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌بار سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است.

سخنگوی دولت حسن روحانی نیز از «شناسایی» فردی در ارتباط با انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین با بیان این‌که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است، گفت:‌ «قبل از این، از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند».

او با استناد به این اتفاقات و نیز خرابکاری اخیر در شبکه برق‌رسانی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، نتیجه‌گیری کرده که «پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم».

این برای نخستین‌بار است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی سرقت اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی را که پیش‌تر اسرائیل مطرح کرده بود، تایید می‌کند. مقام‌های ایران همواره ادعای اسرائیل را «جعلی و ساختگی» عنوان می‌کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سال ۹۷ خورشیدی اعلام کرد اسرائیل انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از کشور خارج کرده است.

بنیامین نتانیاهو با نشان دادن پلاکاردی محل این تاسیسات «مخفی» را در حومه تهران اعلام کرد.
او گفته بود که این اسناد در یک قالیشویی در تورقوزآباد در حومه تهران مخفی شده بود.

آقای نتانیاهو افزود: این اسناد شامل «۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است. او، ایران را به «دروغ‌گویی» به مجامع بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود متهم کرد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی اسناد مورد ادعای اسرائیل را «جعلی» خوانده بود و در رسانه‌های نزدیک به حکومت از موضوع این سرقت، تحت عنوان «سرقت تخیلی» نام برده می‌شد.

محسن رضایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به صراحت گفته است:‌ «کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال، سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور».

او با بیان این‌که «آلودگی امنیتی» از ۱۰ سال پیش تاکنون «تشدید» شده است، خواستار در دستور کار قرار دادن «سالم‌سازی امنیتی» و «پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی» از سوی دولت آینده شد.

به گفته وی، سیستم‌های امنیتی در دنیا معمولا هر ۱۰ یا ۲۰ سال یک‌بار، «کل سیستم را یک پاکسازی» می‌کنند، اما «ما مدت‌ها است که این‌کار را نکرده‌ایم. شاید ۳۰ سال گذشته و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است».

اشاره دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ۱۲ تیر ۱۳۹۹ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ و نیز کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، از چهره‌های ارشد برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در هفتم آذر سال ۹۹ است.

ایران و برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی می‌گویند اسرائیل پشت پرده هر دو خرابکاری در تاسیسات نطنز بوده و مقام‌های جمهوری اسلامی در ماجرای ترور فخری‌زاده نیز انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته‌اند.

این در حالی است که نفتالی بنت، وزیر دفاع پیشین اسرائیل گفته بود: «نمی‌دانم ترور این دانشمند ایرانی کار چه کسی بوده است اما او یک بمب ساعتی نبود، یک بمب هسته‌ای ساعتی بود و اکنون جهان بدون او جای امن‌تری است».

پیش از این نیز جمهوری اسلامی کشته‌شدن افرادی چون اردشیر حسین‌پور، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی‌روشن، داریوش رضایی‌نژاد و رضا قشقایی فرد که آن‌ها را «دانشمندان هسته‌ای» معرفی می‌کند، به اسرائیل نسبت داده بود.

جمهوری اسلامی اطلاعات دقیقی از نحوه کشته‌شدن این افراد ارائه نمی‌کند و درباره افراد احتمالی که در رابطه با این اتفاقات، بازداشت می‌شوند نیز اطلاع‌رسانی نکرده است.

در همین حال، خبرگزاری صداوسیما روز چهارشنبه به نقل از علی ربیعی، سخنگوی دولت نوشته که «در حادثه نطنز، فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده و اقدامات لازم در دست پیگیری است».

پوستری از قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و محسن فخری‌زاده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
او بدون ارائه هیچ جزئیاتی، تنها اضافه کرده که ایران در پاسخ به این‌گونه اقدامات، «استراتژی پاسخ سه‌گانه را دنبال می‌کند. اول حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود».

پیش از این و در ماجرای ترور فخری‌زاده، محمود علوی، وزارت اطلاعات گفته بود «فردی که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد، جزو نیروهای مسلح بوده» است.

اندکی بعد نیز ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۱۳۹۳ در حال آموزش بوده‌ و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج شده» و عضویت او در نیروهای مسلح، «قطعی» نبوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی از «آلودگی امنیتی» کشور و تبدیل کشور به «بهشت جاسوسان» سخن می‌گویند که بر اساس اظهارنظرهای رسمی، مسئولیت حفاظت از تاسیسات هسته‌ای ایران بر عهده سپاه پاسداران و حفاظت اطلاعات سپاه است.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در واکنش به خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز، ضمن انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی ایران، گفت «جاسوس‌ها دارند جولان می‌دهند» و این شرایط نگران‌کننده است.

محسن رضایی در عین حال درباره «ریز پرنده‌های مشکوک» که در اظهارات خود بیان کرد توضیحی نداده، اما به نظر می‌رسد اشاره وی به سرنگون شدن یک «هلی‌شات» یا پهپاد در سال ۹۵ در اطراف دفتر رهبر جمهوری اسلامی مشهور به «بیت رهبری» باشد.

پس از این ماجرا، ارتش ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این «کواد کوپتر» که بدون هماهنگی اقدام به پرواز بر فراز شهر تهران کرده بود، از سوی قرارگاه پدافند هوایی ارتش مورد هدف قرار گرفته است.

معاون امنیتی استانداری تهران هم گفت که این «هلی‌شات» متعلق به صدا و سیما و به دنبال تصویربرداری هوایی از محل نماز جمعه تهران بوده، اما «به منطقه پرواز ممنوع بی‌توجهی کرده و وارد این منطقه شده است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ آوریل۲۰۲۱