رئيس سازمان نظام پزشکی مشهد: واکسن نرسد فاجعه انسانی رخ می‌دهد

​​​​​​​در شرایط افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از موج چهارم کرونا، مقام‌های مسئول ایران به دنبال مقصر می‌گردند. سازمان نظام پزشکی خواستار “لاک‌داون” یا تعطیلی است ولی سیاستمداران می‌گویند این کار بودجه می‌خواهد.

شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان می‌گوید: «اگر محدودیت‌ها اعمال نشود و مردم در بازارها و شهر تردد داشته باشند و مراسم‌ پرجمعیت برگزار شود، امیدی به بهبودی اوضاع نیست».

او می‌گوید: «در پیک سوم بیماری با ویروس جهش‌یافته که سرایت بسیار بالایی دارد، مواجه هستیم. اما حالا که ویروس وحشی‌تر شده است، برعکس شده‌ایم و با این ویروس، عادی برخورد می‌کنیم.»

پیش‌تر سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود: «نقشه ابتلا به کرونا در کشور به سمت رنگ سیاه می‌رود.» وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد: «۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعطیلی دو هفته‌ای کل کشور ضروری است».

همزمان با این انتقادات و درخواست‌ها، محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جواب گفته است:« شاید برای یک پزشک راحت باشد که بگوید اولین کار این است که ما همه کشور را ببندیم اما برای این کار اول باید یک بودجه بزرگی را فراهم کنیم تا برای کسی که مغازه‌ای دارد و برای آن اجاره، مالیات و چک می‌دهد یک تدبیری داشته باشیم.»

منتقدان می‌گویند پیش‌تر که با اعمال محدودیت‌ها و طبق مصوبه دولت تنها مشاغل گروه یک اجازه کار داشتند تدبیرهای اقتصادی و کمکی برای بقیه گروه‌ها اندیشیده نشد.

از سوی دیگر فروشگاه‌ها و مراکز توزیع مواد خوراکی، مراکز بهداشتی، داروخانه‌ها، کارخانه‌های تولیدی و مراکز صنعتی و معدنی، رسانه‌ها، فعالیت‌های پستی و مخابراتی، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر در گروه یک دسته بندی شدند و ادارات دولتی نیز باید با یک‌دوم تا یک‌سوم پرسنل کار کنند.

در این شرایط شکرالله سلمان‌زاده می‌گوید: «در حال حاضر در شهرهای قرمز حتی محدودیت‌های شهرهای زرد نیز اعمال نمی‌شود؛ همه گروه‌های شغلی در شهرهای قرمز فعال و همه واحدهای صنفی باز هستند.»

علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد می‌گوید: «بسیاری از مسئولین به جای اقدام عاجل در پی یافتن مقصر هستند؛ خرج کردن از مردم و اتهام‌زنی به آن‌ها نیز راحت‌ترین مسیر برای عده‌ای شده است؛ یک روز سفرهای نوروزی و روز دیگر صف‌های مرغ مورد اتهام است.»

پیش‌تر حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از چهار عامل بروز موج چهارم کرونا یاد کرد و مهم‌ترین عامل را “ورود ویروس انگلیسی از عراق” خواند.

این در حالی است که رسانه‌های ایران در اوائل ماه اسفند از بسته شدن پنج پایانه مرزی بین ایران و عراق به دنبال شیوع ویروس کرونای انگلیسی خبر داده بودند.

روحانی از عوامل متعدد دیگری همچون “ترددها و تجمع‌های هفته قبل از عید نوروز”، “مراسم عید نوروز و دید و بازدیدها” و همچنین “عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان” به عنوان عامل گسترش کرونا نام برد.

در کنار اعمال محدودیت‌های اجتماعی و “لاک داون” یا تعطیلی خواست افزایش سرعت واکسیناسیون برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیز مطرح شده است.

علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ضمن هشدار به مسئولین گفت: «رتبه‌ کشور در مرگ و میر در حال ارتقاء است و حتی یک روز تاخیر در واکسیناسیون گسترده و عمومی نابخشودنی است.»

درحالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی استفاده از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرده هنوز از واکسن‌های داخلی خبری نیست.

واردات واکسن‌های روسی، چینی و هندی نیز تاکنون کافی نبوده و سیاست تزریق آن نیز مناقشه‌برانگیز بوده است.

محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران با انتقاد از وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری رکنا گفته است که هم واکسن کرونا به میزان اندکی وارد کشور شده و هم شرایط توزیع این واکسن‌ها نامناسب بوده و «بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.»

او سوال کرده است که چرا از نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد شده به ایران، «هنوز ۳۰ درصد کادر درمان هم در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند؟»

حسن حسینی‌زاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اعلام این که ۴۸ درصد پرسنل اورژانس تهران به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌گوید: « ۲۵ درصد از پرسنل عملیاتی اورژانس ۲۵ درصد از دوز اول و دوم واکسن خود را دریافت کردند. این افراد به عنوان مبارز در خط مقدم ویروس کرونا فعالیت می کنند.»

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۵ آوریل۲۰۲۱