سواحل جاسک و معمای مرگ دوباره گربه‌ماهی‌ها

سواحل غربی شهرستان جاسک به طول هشت تا ده کیلومتر بار دیگر شاهد تلف شدن انبوهی از گربه‌ماهی‌ها شده است. فرماندار جاسک این “فاجعه” را “غیر طبیعی” خوانده است.

محمد دارمهر، فرماندار شهرستان جاسک واقع در استان هرمزگان روز چهارشنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) از پیدا شدن لاشه هزاران گربه‌ماهی در دریا و سواحل این شهرستان خبر داد. او به خبرگزاری‌ها گفته است “شاهدان عینی آن را دردناک‌تر از قبل می‌دانند”.

در همین زمینه اداره‌ کل محیط زیست استان هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای خبر از بررسی موضوع و نمونه‌گیری از لاشه ماهیان داد. در این اطلاعیه آمده است: «در سواحل غربی شهرستان جاسک (از سواحل لافیک تا سواحل نگر) لاشه گربه‌ماهیان مشاهده شده است، از مرگ این گربه‌ماهیان که دیروز به ساحل رسیده‌اند، حدود دو روز می‌گذرد، لاشه‌ها چندان سالم نیستند و دچار فساد شده و تا حدودی متلاشی شده‌اند.»

نزدیک به دو هفته پیش تصاویر لاشه‌های هزاران گربه‌ماهی در نوار ساحلی “مقسا” در جاسک، روز جمعه ۱۳ فروردین در فضای مجازی منتشر شد و بحث در باره چند و چون تلف شدن آنها یک روز بعد به رسانه‌ها کشید.

معاون سیاسی – امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک از دستکم ۱۰ تُن گربه‌ماهی تلف شده خبر داد.

حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز پانزدهم فروردین به خبرگزاری‌های گفت: «بیشتر از همه احتمال می‌رفت که این اتفاق مربوط به صید باشد؛ پرس‌وجوی محلی صورت گرفت، موضوع بررسی و در نهایت مشخص شد که تعدادی از صیادان مشغول صیادی بودند که هنگام بازگشت، یکی از قایق‌ها در اثر طوفان و موج شدید، واژگون و تعداد زیادی گربه‌ماهی صید‌شده، پخش می‌شوند».

حالا باید منتظر ماند تا دلیل این دور از تلف شدن آبزیان خلیج فارس اعلام شود. گربه‌ماهی‌ها مصرف خوراکی ندارند و برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شوند. صید گربه‌ماهی در شهرستان جاسک برای صادرات به کشور پاکستان انجام می‌شود و با قیمتی بالغ‌ بر هر کیلو ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

گربه‌ماهی‌ها و سگ‌ماهی‌ها به دلیل سبیل‌هایی که اطراف دهان خود دارند، ماهی سبیلو (Catfish) نیز نامیده می‌شوند. گربه‌ماهی‌ها پولک ندارند و انواع گوناگون آن در اقیانوس هند، سواحل شمالی دریای عمان و بخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر پراکنده هستند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۵ آوریل۲۰۲۱