محکومیت غزل معصوم‌شاهی، فعال دانشجویی، به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی»

غزل معصوم‌شاهی، عضو پیشین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر)، به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به ۱۸ ماه حبس تعلیقی و سه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

مواضع و فعالیت‌های خانم معصوم‌شاهی در شبکه اجتماعی توییتر شامل توییت‌های او در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران، از مصادیق اتهامی این فعال دانشجویی عنوان شده است.

غزل معصوم‌شاهی ۲۸ بهمن ماه سال گذشته بدون اطلاع قبلی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب احضار و از بابت عناوینی همچون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شد.

گزارش‌ها حاکی است که این فعال دانشجویی از اتهامات مزبور تبرئه شده و با تغییر عنوان اتهامی به‌دلیل «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به جزای نقدی و حبس تعلیقی محکوم شده است.

بنابر رای دادگاه، غزل معصوم‌شاهی ملزم است که در طول مدت «چهار سال» تعلیق مجازات خود، پنج بار در قطعه موسوم به «شهدای مدافع حرم» حاضر شود و علاوه‌بر مراجعه فصلی به دفتر پیگیری سپاه پاسداران، برای سفر به خارج نیز از مقام قضایی اجازه کسب کند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و برخی ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ آوریل۲۰۲۱