گفت‌وگوهای دیپلماتیک حکومت ایران و عربستان در بغداد با هدف تنش‌زدایی

خبر مربوط به برگزاری مذاکرات مستقیم نمایندگان دو کشور ایران و عربستان سعودی را روزنامه فایننشال تایمز رسانه‌ای کرده است. هدف از این گفت‌وگوها تنش‌زدایی اعلام شده است. چهار سال پیش مناسبات دیپلماتیک دو کشور قطع شده بود.

نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای مذاکره و از جمله بر سر جنگ نیابتی‌شان در یمن در بغداد با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز روز ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) این خبر را منتشر کرده است. گفته می‌شود مذاکره مستقیم نمایندگان ارشد این دو کشور روز نهم آوریل صورت گرفته است. این در حالی است که مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان در سایه جنگ یمن، چهار سال پیش قطع شده بود.

هدف از این مذاکرات یافتن راه‌حلی برای جنگ یمن و تنش‌زدایی در مناسبات دو کشور اعلام شده است. نخستین دور این گفت‌وگوها “مثبت” ارزیابی شده است. این موضوع را فایننشال تایمز به نقل از یکی از مسئولان دو کشور اعلام کرده است.

این در حالی است که دولت‌های عربستان و ایران به درخواست خبرنگار رویترز برای اعلام موضع نسبت به این دیدار و نتایج آن واکنشی نشان نداده‌اند.

فایننشال تایمز حتی در گزارش خود نوشته است که یکی از مقامات ارشد عربستان خبر هرگونه گفت‌وگو و مذاکره‌ای با نمایندگان سیاسی ایران را تکذیب کرده است.

مذاکرات نمایندگان دو کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا رسما خواستار پایان جنگ یمن شده است. از سوی دیگر، آغاز گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام برای رفع تحریم‌ها و همچنین بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیز از جمله مسائلی است که برای مقامات عربستان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه خواستار مشارکت در مذاکرات مربوط به مناقشه هسته‌ای با ایران شده و همچنین درخواست کرده‌اند موضوع فعالیت‌های موشکی ایران نیز در این مذاکرات مد نظر قرار گیرد.

خبرگزاری رویترز در ارتباط با دیدار و گفت‌وگوی هیات نمایندگان دو کشور ایران و عربستان به سفر ماه گذشته مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به ریاض اشاره کرده است.

یکی از مسئولان وزارت امور خارجه عربستان هفته گذشته به خبرنگار رویترز گفته بود که اقدامات اعتمادساز ایران می‌تواند زمینه را برای گسترش مذاکرات و گفت‌وگوهای این کشور با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هموار کند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۸ آوریل۲۰۲۱