دلیل افت ارزش بیت‌کوین قطعی برق در چین بود؟

به نظر برخی از کارشناسان بازار، افت شدید و ناگهانی بهای بیت‌کوین از رکورد بی‌سابقه‌ هفته پیش آن، می‌تواند از قطع گسترده برق در چین ناشی شده باشد.

این سقوط شدید بها، همزمان با بزرگترین افت روزانه توان پردازش شبکه بیت‌کوین طی حدود چهار سال گذشته رخ داده است که می‌تواند به دلیل قطع برق در منطقه سین‌کیانگ چین باشد. توان پردازش شبکه بیت‌کوین مشخص می‌کند که در هر واحد زمانی، چند بسته بیت‌کوین جدید استخراج می‌شود و برخی ادعا می‌کنند بین توان پردازش شبکه بیت‌کوین و بهای آن، همبستگی وجود دارد.

بنا بر داده‌های نمایه آکسفورد، نزدیک به یک‌چهارم توان پردازش شبکه مصرف انرژی بیت‌کوین در جهان را، استخراج‌کنندگان این رمز‌ارز در سین‌کیانگ تامین می‌کنند.

در آخر هفته گذشته بهای بیت‌کوین از حدنصاب بی‌سابقه ۶۴ هزار و خرده‌ای دلار، به کمتر از ۵۴ هزار دلار کاهش و سپس اندکی بهبود یافت و بهای داد و ستد آن در هنگام نگارش این گزارش به بیش از ۵۶ هزار دلار رسید.

ویلی وو، کارشناس پیش‌بینی و تحلیلگر وضعیت رمزارزها، می‌گوید: «این بزرگترین افت توان استخراج طی یک روز از نوامبر ۲۰۱۷ به بعد بود. توان پردازش شبکه بیت‌کوین عملا به نصف کاهش یافت و در نتیجه، در روند ارزش آن آشوبی به پا شد.»

این در حالی است که کل بازار رمزارز نیز لطمه دیده و در عرض چند ساعت، ارزش کل سرمایه‌ای آن در بازار بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار افت کرده است.

افول بهای بیت کوین را به اصلاح قیمتی که در پی خیز چشمگیر و حس مثبت ناشی از اثر عرضه اولیه سهام (آیپو) صرافی کوین‌بیس در هفته قبل رخ داد، هم نسبت می‌دهند. بانکاج بالانی، مدیرعامل شرکت دلتا اکسچینج، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بعد از ورود کوین‌بیس به بازار سهام، بیت‌کوین نمی‌توانست روند افزایش خود را حفظ کند. چندین عامل به از بین رفتن ثبات دیرپا دامن زد و کاهش توان پردازش شبکه بیت‌کوین بر اثر قطع برق در چین، به اصلاح ۱۵ درصدی ارزش آن منجر شد.»

سیمون پترز، کارشناس رمزارز و تحلیلگر بازار شبکه معاملات مجازی ای‌تورو، نیز می‌گوید که قطع برق در چین را «علت بالقوه افت شدید» ذکر کرده‌اند؛ اما برخی کارشناسان دیگر با این دیدگاه مخالف‌اند و ادعا می‌کنند اگر هم همبستگی وجود داشت باشد، حالت علت و معلولی ندارد.

آدام کوچران، تحلیلگر رمزارز، می‌گوید که هدف از این نوع دیدگاه‌های نادرست و توییتری، آن است که نظریه کلی اثر قطع برق را از بین ببرند. او گفت: «این نگرش که قطع برق دیشب در منطقه استخراج چین، باعث افت بیت‌کوین شد، یاوه‌ای بیش نیست.» هرچند او می‌پذیرد که دست‌کم بین توان پردازش شبکه و قیمت بیت‌کوین، پیوندهایی وجود دارد.

«آیا می‌توان گفت هر چه نیکلاس کیج بیشتر در فیلم‌های سینمایی ظاهر شود میزان غرق شدن در استخر افزایش می‌یابد؟»

«اما این به معنای آن نیست که بتوان گفت طی مدت کوتاهی چند نفر به سرشان زد واحدهای استخراجی را که در اختیار داشتند خاموش کردند و بها، کاهش یافت. در اغلب موارد می‌توان گفت که توان پردازش و قیمت استخراج به هم ربط ندارند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۱ آوریل۲۰۲۱