برگزاری چند تجمع اعتراضی

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گروهی از سهامداران زیان دیده بازار بورس در شهر مشهد مقابل ساختمان استانداری خراسان رضوی و در اصفهان و تهران مقابل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار شهرهای خود، شماری از کسبه پاساژ علاالدین تهران در مقابل ساختمان این پاساژ، تنی چند از کارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در مقابل ساختمان این اداره واقع در شهرستان بندر امام خمینی، جمعی از مجروحان جنگ ایران و عراق خوزستان در مقابل ساختمان استانداری و همچنین گروهی از ساکنین محله تازآباد سقز در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

مالباختگان معترض، ضمن رونمایی از بنرهایی اعتراضی، شعارهایی از قبیل “ما دیگر رای نمیدیم، از بس دروغ شنیدیم” را سر دادند.

ریزش ۸ ماهه بازار سهام و زیان های وارده و تقلیل سرمایه‌ی سهامداران بورس در حالی اتفاق می‌افتد که پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه “بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است” رغبت زیادی را در بین شهروندان برای یک سرمایه گذاری ایمن و مطمئن در بازار سهام و بورس به وجود آورد.

بعلاوه حسن روحانی طی جلسه ای گفته بود: «مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس جای سرمایه‌گذاری است».

وی بر این موضوع تاکید کرده بود که دولت به مردم اطمینان می‌دهد که می‌توانند مثل اسکناس به اوراق بهادار بورس اعتماد کنند.

به گزارش هرانا، امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از کسبه پاساژ علاالدین تهران، در مقابل ساختمان این پاساژ تجمع اعتراضی برپا کردند.

این شهروندان در اعتراض به پلمب مغازه هایشان و بسته شدن پاساژ مذکور، در مقابل این مرکز خرید دست به تجمع گسترده ای زدند و در حمایت از زندانیان سیاسی شعار “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” را سر دادند.

گفته می شود، تجمع این شهروندان با حضور نیروهای انتظامی همراه بوده و پاساژ مذکور نیز پلمب شد.

به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان این اداره واقع در شهرستان بندر امام خمینی، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران نسبت به اخراج نماینده کارگری خود، شرایط بد کاری، نبود امنیت شغلی و همچنین بی توجهی اداره کار در خصوص موضوعات مطروحه معترض هستند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: کارفرمایان با تغییر وضعیت و گرفتن تعهدهای کتبی از کارگران، شرایط کاری آنها را به اردوگاه جنگی تبدیل کرده اند و با وجود تشریح شرایط برای اداره کار، این اداره نسبت به موضوع هیچ واکنشی نشان نداده است.

کارگران معترض دیگر افزودند: “به‌تازگی و به بهانه‌های مختلف یکی از نمایندگان کارگری ممنوع‌الورود شده و نامه قطع همکاری نماینده دیگر را صادر کردند. چرا نمی‌گذارند مسائل کارگری توسط مراجع ذیصلاح پیگیری شود؟ خط قرمز ما امنیت شغلی کارگران و نمایندگان‌مان هست و تا حل این مشکل و حصول نتیجه به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد”.

یکی از کارگران بخش عمده مشکلات در دهه اخیر را “نبود آیین‌نامه درست قوانین بین کارگر و کارفرما در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان” دانست و افزود: به‌رغم اینکه در طول این مدت به بهانه‌های مختلف، نمایندگان کارگران را به مدت ۳ ماه تعلیق کردند و شرایط شغلی آن‌ها را تغییر دادند، کارگران با صبوری سعی داشتند مشکلات خود را از طریق مراجع قانونی دنبال کنند.

وی ادامه داد: “با برگزاری جلسه کمیسیون کارگری برای حل مشکلات و مطالبات قانونی کارگران، مصوباتی صادر شد. همچنین با حضور معاون وزیر کار در بندر امام ‌خمینی بخشنامه‌ای در این خصوص صادر گردید اما اداره کل بنادر و دریانوردی با ممانعت در اجرای قوانین آن گام برداشته است”.

این کارگر معترض تصریح کرد: استفاده قدرت علیه کارگران غیرقانونی است و هیئت بررسی بجای اینکه قوانین را رعایت کند سعی بر انفصال کارگران با همکاری کارفرما را دارد.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع در پایان عنوان کرد: امنیت شغلی و حیثیت نمایندگان کارگری خط قرمز ما هست و مسئولان باید جلوی برخوردهای صلبی توسط کارفرما و با همکاری هیئت رسیدگی را بگیرند. تا زمانی که تمام مصوبات کمیسیون کارگری و مفاد وزارت کار اجرا نشود ما از حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد و اعتراضات خود را به سطح فرمانداری و استانداری خواهیم رساند.

به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شماری از مجروحان جنگ ایران و عراق خوزستان، در مقابل ساختمان استانداری، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان اعتراض خود را در خصوص عدم تکلیف زمین‌هایی که قرار بود ۲۵ سال قبل طبق قانون به آن‌ها تعلق بگیرد عنوان کردند.

آن‌ها گفتند: ۲۵ سال قبل زمین‌هایی در منطقه جُفیر شهرستان دشت آزادگان به مساحت ۴۰ هزار هکتار در اختیار اتحادیه مربوطه قرار گرفت تا بین ۳ هزار و ۲۰۰ تن از مجروحان جنگ ایران و عراق توزیع شود، تا علاوه بر افزایش تولید و بالا رفتن سطح زیر کشت، سبب ایجاد اشتغال‌زایی در استان شود.

یکی از معترضین حاضر در این تجمع گفت: ۲۵ سال از این داستان می‌گذرد ولی تمام ادارات و سازمان‌ها که مسئولیت تجهیز و قرار دادن این زمین‌ها در اختیار ما را داشتند، یکی پس از دیگری از مسئولیت خود پا پس کشیدند.

به گزارش سقز رووداو، جمعی از ساکنین محله تازآباد سقز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

شهروندان معترض اهم مطالبات خود را نداشتن زیرساخت های خدماتی سیستم های آب و فاضلاب در منطقه مذکور عنوان کردند.

یکی از شهروندان معترض در این خصوص گفت: چندین سال است اداره آبفا وعده حل مشکلات ما را داده است، علیرغم آن تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از شهروندان حاضر در این تجمع ضمن اشاره به نقش حیاتی آب در چرخه زندگی و بهداشت خانواده ها، عنوان کرد: ما ساکنین محله تازآباد سقز از دسترسی به آب شرب سالم محروم هستیم و از مسئولین تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم.

رئیس اداره آبفای سقز در واکنش به این موضوع مدعی شد: تاکنون حدود ۴۰ کیلومتر لوله کشی آب در محله تازآباد انجام صورت گرفته است اما بدلیل گسترش محله و کمبود اعتبارات، تاکنون امکان توسعه شبکه برای همه ساکنان وجود نداشته است.

عباس ولایتی وعده داد: در حال رایزنی جهت جذب اعتبارات برای توسعه شبکه آب و فاضلاب در محدوده شهری تازآباد هستیم، امید است که با پیگیری و مساعدت مسئولان شهرستان و استان این مشکل حل شود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲ آوریل۲۰۲۱