سقوط آزاد ارزهای دیجیتالی و چشم‌انداز آن‌ها

تصمیم دولت ترکیه مبنی بر ممنوعیت معامله با ارزهای رمزپایه باعث سقوط نسبی ارزش آنها شد، اما موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایالات متحده در رابطه با بالابردن مالیات بر سود، ضربه مهلک‌تری به این ارزها زده است.

گزارش‌های مربوط به افزایش مالیات بر سود سرمایه در ایالات متحده، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارزشمند را به سمت سقوط آزاد سوق داده است.

بامداد جمعه، ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت) بهای بیت‌کوین بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و زیر ۴۹ هزار دلار معامله شد. 

این ارز دیجیتال در روز ۱۴ آوریل رکورد زده و به ۶۴ هزار و ۶۴۳ دلار رسیده بود.

روز جمعه اتریوم، رمزارز شماره دو نیز پس از بیت‌کوین نیز ده درصد سقوط کرد و به دوهزار و ۱۱۷ دلار رسید.

رکورد اتریوم دوهزار و ۶۴۱ دلار بود که دو روز پیش به آن دست یافته بود.

ارزهای دیجیتال شش روز از هفت روز معاملاتی گذشته را با ضرر به پایان رساندند و به طور متوسط ۲۵ درصد ارزش خود را از دست دادند.

تصمیم دولت ترکیه

نوسان شدید رمزارزها یک هفته پیش با تصمیم بانک مرکزی ترکیه آغاز شد که در نهایت به کاهش ارزش این ارزهای دیجیتالی انجامید.

قرار  است در ترکیه از ۳۰ آوریل (دهم اردیبهشت) پرداخت از طریق این ارزها ممنوع شود.

در ماه‌های اخیر بسیاری از خرده‌سرمایه‌گذاران ترکیه به دلیل کاهش ارزش لیر این کشور به سرمایه‌گذاری در رمزارزها رو آورده بودند.

پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی ترکیه بیت‌کوین نزدیک به پنج درصد سقوط کرد.

بسیاری از شرکت‌های کلان در کشورهای گوناگون پرداخت با رمزارز را پذیرفته‌اند و چندین بانک بزرگ هم از این امکان دیجیتالی دادوستد بهره می‌برند.

چشم‌انداز رمزارزها

ارزهای رمزنگاری‌شده اصولا بی‌ثبات‌تر از ارزهای معمولی هستند. در حالی که ارزهای رایج در بازار از جانب مقامات مسئول محافظت و حمایت می‌شوند و در محدوده مشخصی نوسان می‌کنند، ارزهای رمزپایه کاملاً بر اساس اصل عرضه و تقاضا عمل می کنند و اتفاقات کوچک و بزرگ باعث نوسان آنها می‌شود.

به همین دلیل نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی برای آن ترسیم کرد. کارشناسان زیادی معتقدند که این گونه ارز در درازمدت به ثبات خواهد رسید و در بازار رایج خواهد شد، برخی نیز معتقدند که رمزارزها در آینده هم مانند امروز تنها برای جابجایی دیجیتالی سرمایه در حوزه محدودی عمل خواهند کرد.

بر اساس آمار دست‌اندرکاران ارزهای رمزپایه، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این گونه ارز سرمایه‌گذاری شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری در رمزارزها در سراسر سال ۲۰۲۰ حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۴ آوریل۲۰۲۱