آمریکا تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای متعهد نشود، تحریم‌ها را برنمی‌دارد

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه در دیدار با رهبران یهودی آمریکایی، با اشاره به تلاش‌های ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای، اظهار داشت هیچ تحریمی از دوش جمهوری اسلامی برداشته نخواهد شد، مگر آنکه واشنگتن اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات توافق سال ۲۰۱۵ بازگشته است.

به گزارش تایمز اسرائیل، برت مک گورک، عضو شورای امنیت ملی ایالات متحده در این باره گفت: «تا زمانی که تعهد محکمی نداشته باشیم و کاملاً مشخص نشود که برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و نگرانی‌ها برطرف نشود، ما هیچ فشاری را برنخواهیم داشت.»

او در ادامه افزود:«مذاکرات در وین، یک راه طولانی و روندی پیچیده است، اما ایالات متحده صرفاً برای ادامه روند مذاکرات پیشاپیش هیچ امتیازی نمی‌دهد. ما باید از سوی ایران یک تعهد و توافق اساسی ببینیم که برنامه هسته‌ای آنها را دوباره محدود و قابل‌بررسی می‌کند.»

مقام‌های امنیتی اسرائیل معتقدند که مذاکرات هسته‌ای جاری در وین میان ایران و امضاکنندگان برجام «مایه نگرانی» است.

از سوی دیگر، اسرائیلی‌ها مدعی‌اند دولت بایدن درمورد پیشنهادهایی که در مذاکرات وین ارائه می‌دهد، با آن‌ها به طور کامل شفاف نبوده است. یک مقام ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با اکسیوس، نمونه‌ای از این موارد را تحریم‌های غیرهسته‌ای عنوان کرده است که ایالات متحده در نظر دارد آنها را لغو کند.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تیر ماه ۱۳۹۴ بر سر محدودکردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو برخی تحریم‌ها به توافق رسیدند؛ توافقی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند.

ایران در واکنش، به‌تدریج تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که اعلام کرده است قصد دارد به توافق بازگردد، بازگشت تهران پیروی کامل از تعهداتش در برجام را شرط بازگشت واشنگتن به توافق دانسته است؛ شرطی که تهران آن را رد کرده است.

اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران موجب نزدیکی آنها به یکدیگر شده است، پیش‌تر نیز با برجام موافق نبودند و پس از ابراز تمایل آمریکا به مذاکره برای بازگشت دو طرف به تعهدات خود، خواستار حضور در مذاکرات و اضافه‌کردن دغدغه‌های منطقه‌ای و امنیتی خود به مذاکرات شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۴ آوریل۲۰۲۱