کمک نظامی حکومت ایران به حوثی‌ها؛ تائید نظامیان، تکذیب وزارت خارجه

وزارت خارجه رژیم ایران با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات رستم قاسمی درباره کمک نظامی و حضور مستشاران در یمن را تکذیب و آن را خلاف واقعیت و سیاست‌های ایران دانست. قاسمی تائید کرده است حکومت ایران “کمک‌های مشورتی و نظامی به یمنی‌ها” می‌کند.

روابط عمومی وزارت خارجه ایران روز جمعه سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) با صدور اطلاعیه‌ای به اظهارات رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن واکنش نشان داد.

رستم قاسمی فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در مصاحبه با پایگاه خبری “روسیا الیوم” گفته است که از مذاکره با عربستان سعودی استقبال می‌کند. او در عین حال تائید کرده است که جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن “کمک مستشاری و کمتر نظامی” می‌کند.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با روسیا الیوم با اشاره به اینکه همه موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند، کمک مستشاری و نظامی ایران به حوثی‌ها را نیز تائید کرده است.

رستم قاسمی ۵۷ سال دارد و پیش از برعهده گرفتن وزارت نفت فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده و اکنون یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران در اطلاعیه خود اظهارات قاسمی درباره کمک ایران به حوثی‌های یمن را تکذیب کرده است. در اطلاعیه وزارت خارجه ایران یادآوری شده است برای اعلام مواضع کشور وزارت خارجه ایران به عنوان مرجع رسمی شناخته می‌شود.

در این اطلاعیه برخلاف سخنان رستم قاسمی گفته شده است که حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و ایران از روند مسالمت‌آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل “برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز” حمایت می‌کند.

اذعان نظامیان به حضور مستشاران و کمک نظامی به حوثی‌ها برای نخستین بار مطرح نمی‌شود. قبلا نیز سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح از کمک‌های ایران به حوثی‌های سخن گفته بود. او روز اول مهر سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آنها (حوثی‌ها) منتقل کردیم و یاد گرفته‌اند و خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنند. اینگونه نیست که ما از ایران موشک در اختیار آنها قرار دهیم. ما تجربه و دانش خودمان را به مردم یمن منتقل کرده‌ایم.»

تناقض میان بیانیه وزارت خارجه و اظهارات مقام‌های ارشد نظامی نشانه دیگری از عدم همسویی در سیاست خارجی ایران تلقی می‌شود.

از سال‌ها پیش مدیریت سیاست خارجی ایران در منطقه بیش از همه در دست سپاه و نیروی قدس وابسته به آن بوده است.

اوایل بهمن‌ماه گذشته محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفت که نقش او در برجام، همکاری ایران با روسيه و چين و آمريكای لاتين زیاد بوده اما در تدوين سياست‌های ايران در منطقه نقش كمتری داشته است.

مناقشه رسانه‌ای میان وزارت خارجه جمهوری اسلامی و مقام‌های سپاه در مورد کمک به یمن در حالی بالا گرفته است که دو روز پیش‌تر نماینده ویژه آمریکا در یمن کمک جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌ها را “قابل اعتنا و مرگبار” توصیف کرد و خواهان کمک بین‌المللی برای توقف “حمایت‌های تسلیحاتی ایران” از این گروه شد.

تیم لندرکینگ به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایران در مواردی مانند آموزش نظامی، کمک تسلیحاتی و توسعه برنامه پهپادی و موشکی حوثی‌ها مشارکت و همکاری دارد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۴ آوریل۲۰۲۱