عراق؛ آتش‌سوزی در بیمارستان بیماران کرونایی دست کم ۲۳ کشته برجای گذاشت

منابع پزشکی و امنیتی در عراق از کشته شدن دست کم ۲۳ نفر در جریان آتش‌سوزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی که به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافته، خبر دادند.

برخی منابع خبری شمار قربانیان آتش‌سوزی و انفجار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ابن الخطیب واقع در جنوب بغداد را دست کم ۲۷ نفر اعلام کرده و یادآور شده‌اند که این حادثه حدود ۵۰ مجروح برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص آتش‌سوزی را ناشی از انفجار سیلندر‌های اکسیژن عنوان کرده و به نقل از منابع پزشکی ضمن اشاره به ده‌ها مجروح به جای مانده از این حادثه آورده است که شرایط ایمنی نامناسب در ذخیره سیلندرهای اکسیژن علت اصلی وقوع انفجار بوده است.

بر اساس این گزارش، حادثه در نیمه شب شنبه روی داده و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آتش‌نشانان و ماموران امدادی تا ساعات ابتدایی بامداد روز یکشنبه پنجم اردیبهشت مشغول مهار شعله‌های آتش و نجات حادثه دیدگان بوده‌‌اند.

فرانس‌پرس به نقل از یک منبع پزشکی در بیمارستان ابن الخطیب اعلام کرده که هنگام وقوع حادثه دست کم ۳۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه که به درمان موارد حاد‌تر بیماری کووید۱۹ اختصاص دارد، بستری بوده‌اند.

این بیمارستان در جنوب بغداد واقع شده که هم اکنون جزو آلوده‌ترین پایتخت‌های کشورهای عربی به ویروس کرونا به شمار می‌رود.

از سو دیگر سازمان دفاع مدنی عراق به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است که موفق شده ۹۰ نفر را از میان ۱۲۰ بیمار و همراهانشان که هنگام وقوع حادثه در بیمارستان به سر می‌بردند، نجات دهد؛ این نهاد دولتی از ارائه آمار دقیق در خصوص شمار قربانیان و مجروحان حادثه خودداری کرده است.

در پی وقوع این حادثه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور داده است که تحقیقاتی کامل و فوری برای یافتن علت اصلی انفجار و آتش‌سوزی در بیمارستان ابن الخطیب و معرفی خاطیان آغاز شود و نتیجه این تحقیق در کم‌تر از ۲۴ ساعت در اختیار وی قرار گیرد.

نخست وزیر عراق همچنین به همراه وزرای کابینه و مقام‌های امنیتی کشورش صبح روز یکشنبه برای بررسی حادثه یاد شده در یک جلسه اضطراری گرد هم آمدند.

در گزارش فرانس‌پرس ضمن اشاره به عبور موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در عراق از مرز یک میلیون نفر آمده است که این کشور ۴۰ میلیون نفری به شدت از کمبود دارو، پزشک و مراکز درمانی رنج می‌برد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت عراق، از زمان ظهور ویروس کرونا در این کشور در فوریه سال گذشته میلادی تاکنون ۱ میلیون و بیست و پنج هزار و ۲۸۸ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و از این میان بیش از ۱۵ هزار نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

وزارت بهداشت می‌گوید روزانه حدود ۴۰ هزار تست کرونا از شهروندان گرفته‌ می‌شود که این میزان با توجه به وجود شهرهایی با بیش از دو میلیون سکنه و تراکم زیاد جمعیت در این کشور بسیار کم قلمداد می‌شود.

شهروندان با توجه به کمبود امکانات درمانی ترجیح می‌دهند در صورت ابتلا به بیماری به جای مراجعه به بیمارستان‌هایی با ساختار فرسوده دست کم یک سیلندر اکسیژن در منازل نصب و از آن استفاده کنند.

عراق با دریافت نزدیک به ۶۵۰ هزار دوز واکسن که تقریبا همگی به صورت کمک‌ یا از طریق برنامه بین‌المللی کوواکس به این کشور ارسال شده،‌ مدتی است که کارزار واکسیناسیون را آغاز کرده است.

به گزارش وزارت بهداشت عراق تاکنون تقریبا ۳۰۰ هزار تن از شهروندان این کشور دوز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۵ آوریل۲۰۲۱