حسن نایب هاشم: نزدیک شدن به انتخابات از جمله دلایل جلوگیری از آزادی محمد نوری‌زاد است

وضعیت سلامتی محمد نوری‌زاد، مستند‌ساز و زندانی سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران در زندان وخیم گزارش می‌شود. خانواده او در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند تداوم حبس این فعال سیاسی در حالی‌ست که پزشکی قانونی رأی «عدم تحمل کیفر» برای او صادر کرده است.

حسن نایب‌هاشم، پزشک و مدافع حقوق بشر به زمانه می‌گوید نهادهای امنیتی به علت هراس از افشاگری‌های او در ماه‌های منتهی به انتخابات از آزادی او جلوگیری می‌کنند.

به‌ گفته نایب‌هاشم، محمد نوری‌زاد تاکنون در برابر فشارهای مراجع قضایی و نهادهای امنیتی از جمله بازداشت و زندانی شدن پسرش علی نوری‌‌زاد مقاومت کرده و همین موضوع منجر شده از آزادی او جلوگیری کنند.

نایب‌هاشم می‌گوید: «محمد نوری‌زاد هم مانند بسیاری از دیگر زندانیان سیاسی در دوران کرونا از دسترسی به رسیدگی تخصصی پزشکی و استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده و نهادهای امنیتی در صدد هستند تا با اعمال فشار بر او، انتقام افشاگری‌ها و مخالفت‌ها را از او بگیرند.»

به ‌دنبال انتشار اخبار وخامت حال محمد نوری‌زاد در زندان و محرومیت او از خدمات درمانی مناسب، جمع کثیری از فعالان مدنی و کاربران فارسی زبان در توئیتر با هشتگ‌های‌ saveNourizad# و #محمدنوریزاد، اعتراض خود را نسبت به اعمال فشار بر این زندانی سیاسی ابراز کردند.
همچنین سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این سازمان در توئیتر نسبت به در خطر قرار گرفتن جان او و تکرار فاجعه‌ای دیگر در زندان‌های ایران هشدار داده‌ است.

در این توئیت آمده است: «محمد نوری‌زاد، مستندساز و منتقد نظام جمهوری اسلامی ایران خودسرانه بازداشت و در دادگاهی مغایر موازین حقوق بشر ناعادلانه‌ به زندان محکوم شده است. وی بیمار و از حق درمان نیز محروم شده است. جانش در خطر است.»

محمد نوری‌زاد از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر است. بیانیه ۱۴ فعال سیاسی موسوم به بیانیه ۱۴ نفر، بیانیه‌ای‌ست که در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ و هم‌زمان با سالگرد انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ در ایران، توسط ۱۴ تن از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی داخل کشور با طرح درخواست استعفای علی خامنه‌ای و گذار از حکومت جمهوری اسلامی صادر شد.

حسن نایب‌هاشم معتقد است از آنجایی‌که نوری ‌زاد از جمله شناخته‌ شده‌ترین امضاکنندگان این بیانیه است، به ‌همین دلیل نهادهای امنیتی او را مورد آزار اذیت بیشتری قرار داده‌اند.

این مدافع حقوق بشر یکی دیگر از دلایل کارشکنی نهادهای امنیتی در آزادسازی محمد نوری‌زاد را احتمال شرکت این فعال سیاسی در انتخابات موازی -در صورت آزاد شدن- می‌داند و در همین زمینه می‌گوید: 

«در صورت آزادی نوری‌‌زاد از زندان، شاید این فعال سیاسی در انتخابات موازی شرکت کند و از آنجایی‌که او با اقبال عمومی مواجه خواهد شد، بنابراین از آزادی او جلوگیری می‌کنند.»

خانواده نوری‌‌زاد اعلام کرده‌اند که این زندانی سیاسی در روزهای اخیر در بیمارستان لقمان دچار «بی‌هوشی‌های مکرر» شده است.

زینب نوری‌زاد، دختر او هم با انتشار فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی، وضعیت سلامتی پدرش را «نگران‌کننده و وحشتناک» توصیف کرده است.

او در این فایل صوتی گفته است: «از شنبه هفته گذشته که ما ملاقات بابا رفتیم، بابا دوباره بی‌هوش می‌شود و او را به بیمارستان لقمان می‌برند. بابا در ملاقات با عمه‌هایم گفته است که من بعد از مدتی با تنگی نفس و خرخر گلو به هوش آمدم و دیدم که کف زمین هستم و یک آدم نره غولی روی سینه من نشسته و در آن عالم بیهوشی می‌شمردم که هشت آمپول را به هشت نقطه متفاوت بدن من می‌زند. بعد از آن مرا روی تخت گذاشتند و دست و پای مرا چنان با تسمه محکم بستند که به تازگی خوب شده است.»

بنا بر اعلام خانواده نوری‌‌زاد، پیگیری‌های انجام شده توسط این خانواده برای مشخص شدن نوع داروهایی که به نوری‌زاد تزریق شده، از طرف مسئولان زندان اوین بی‌پاسخ مانده است.

صدور رأی ناتوانی در تحمل کیفر برای محمد نوری‌زاد

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد اواسط بهمن ‌ماه ۱۳۹۹ در گفت‌و‌گو با سازمان حقوق بشر ایران از صدور رأی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر «عدم تحمل کیفر» برای همسرش خبر داده بود.

شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد در تاریخ ۱۳ بهمن‌ ۱۳۹۸ نوری‌زاد را به ‌همراه شماری دیگری از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر به حبس‌های طولانی مدت، تبعید و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

او در این دادگاه بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، ‌«فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» جمعا به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

این زندانی سیاسی همچنین در اواسط مرداد ۱۳۹۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان هم بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی» مورد محاکمه قرار گرفته بود.

برگرفته از سایت رادیو زمانه، ۲۶ آوریل۲۰۲۱