انتشار فایل صوتی سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یک فایل صوتی که به‌تازگی منتشر شده در گفت‌وگو با سعید لیلاز از “تقابل تصمیمات نظامی قاسم سلیمانی با دیپلماسی و کارشکنی روسیه در مذاکرات برجام” سخن گفته است.

مصاحبه‌‌ سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روز ششم اسفند سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان “تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید” ضبط شده است.

این فایل صوتی روز یکشنبه پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) برای نخستین‌ بار توسط شبکه تلویزیونی “ایران اینترنشنال” منتشر شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو جایگاه نظامیان و دیپلماسی در ایران را “برعکس” دانست و به صراحت گفت که سفر قاسم سلیمانی‌، فرمانده پیشین سپاه قدس به روسیه بدون نظارت وزارت خارجه حکومت و “با اراده روسیه” صورت گرفت. ضمنا “اراده روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجه را نابود کند.”

محمدجواد ظریف در مورد نقش روس‌ها در مذاکرات برجام می‌گوید: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود.»

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی خود با به‌کار بردن کلمه “میدان” به سیاست‌های جنگی و نظامی و دخالت‌های مقام‌های امنیتی در “دستگاه دیپلماسی” جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

ظریف با اشاره به اینکه “برای نظام میدان اولویت داشت” گفت:«من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد.»

او افزود: «تقریبا هر بار که من برای مذاکره رفتم این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»

وزیر خارجه ایران با تاکید بر “بی‌اطلاعی” از اقدامات برون‌مرزی سپاه پاسداران می‌پرسد: «جان کری باید به من بگوید که ۲۰۰ بار اسرائیل در سوریه به شما حمله کرده است؟!».

ظریف در مورد بی‌اطلاعی‌ خود از سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به ایران در سال ۱۳۹۷ که باعث استعفای او شد می‌افزاید: «سفر را من و سلیمانی با هم هماهنگ کردیم، اما وقتی او را آوردند به من چیزی نگفتند و من از تلویزیون دیدم».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار این مصاحبه آن را فایلی “مخدوش” و “تقطیع شده” خواند و افزود:« این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است.»

ظریف بارها طی این گفت‌وگو از لیلاز می‌خواهد بخش‌هایی از گفته‌هایش را منتشر نکند.

خطیب‌زاده همچنین گفت: «معلوم نیست این فایل توسط چه افرادی و با چه نیتی منتشر شده است.» او افزود: «در صورت موافقت نهادهای مسئول کل این گفت‌وگوی هفت‌ساعته منتشر خواهد شد».

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۶ آوریل۲۰۲۱