تجمع اعتراضی پرستاران: قانون سختی کار، حق مسلّم ماست

پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سازمان تأمین اجتماعی در حالی بیش از یکسال است در خط مقدم مبارزه با کرونا ازجان‌گذشتگی می‌کنند که وزارت کار در روندی غیرقانونی، حقوق آنها را مشمول «سختی کار» نمی‌کند.

تعدادی از پرستاران روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع اعتراضی برگزار کردند. این پرستاران در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری و عدم اجرای مفاد قانون مشمولیت پرستاران بعنوان مشاغل سخت و زیان‎‌آور دست به تجمع زدند.

پرستاران معترض که بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند خواستار برخورداری از مزایای بازنشستگی پیش از موعد بدون استثنا برای همه همکاران خود در سازمان هستند. آن‌ها درخواست دارند موانع موجود به سرعت برطرف شود.

آنها در تجمع خود شعارهایی از جمله «پرستار می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «پرستار داد بزن، حق‌‌ات رو فریاد بزن» و «قانون سختی کار، حق مسلّم ماست» سر دادند.

یکی از پرستاران معترض به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در این دوران بحران کرونا که پرستاران بیش از همیشه جانفشانی می‌کنند و در صف مقدم خطر قرار دارند، چرا نباید شغل ما سخت و زیان‌آور محسوب شود مگر شغلی دشوارتر از پرستاری آنهم در این زمانه وجود دارد؟!»

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار افزایش دستمزد پرستاران تامین اجتماعی را لازم و به‌حق می‌داند. او گفته که «اگر چه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما شرایط بازنشستگی پرستاران با یکدیگر متفاوت است. بر اساس مصوبه قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور در سال ۶۸، شغل پرستاری مشمول این قانون شد. بنابراین پرستاران می‌توانند با ۲۵ سال سابقه خدمت، از ۵ سال بخشودگی شغلی استفاده کنند و با ۳۰ روز حقوق، بازنشسته شوند. اگرچه این یک مصوبه قانونی است اما دستگاه‌های مربوطه با بازنشستگی با سابقه ۲۵ سال پرستاران مخالف هستند و تعداد محدودی از مزایای سختی کار استفاده می‌کنند.»

محمد شریفی‌مقدم با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، خواسته به حق پرستاران، ۱۴ سال مسکوت مانده، گفته است: «پرستاران تأمین اجتماعی نسبت به همسان‌سازی معترض هستند. پرستاران استخدام رسمی با ۱۵ سال سابقه، حدود ۹ میلیون تومان دریافتی دارند، همچنین پرستاران قرارداد معین نیز حدود ۸۰ درصد از این مبلغ و شرکتی‌ها نیز حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. همسان‌سازی برای پرستاران تامین اجتماعی میسر نشده ولی دستمزد نیروهای رسمی افزایش داشته است. این خواست و مطالبه به حق باید رسیدگی شود.»

همچنین در روزهای گذشته شورای عالی سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی برای اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرستاران، مبنی بر بازنشستگی پرستاران، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان طلب می‌کند و در موارد متعددی به طرز عجیبی، پاداش بازنشستگی این نیروهای زحمتکش را برای این منظور گرو می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: «بی‌توجهی و مشکل‌آفرینی سازمان تأمین اجتماعی جنبه‌ها و ابعاد مختلفی دارد. به طور نمونه یکی دیگر از این اقدامات؛ تعهد مسئولان این سازمان برای استخدام پرستار رسمی و پیمانی جهت رفع کمبود پرستار در مراکز درمانی تأمین اجتماعی بود که آن هم در اقدامی غیرمنتظره برخلاف وعده‌های تبلیغاتی؛ برگزاری آزمون و… برای استخدام پرستاران، اما امروزه ظاهرا قبول‌شدگان جز تعداد اندکی را به صورت شرکتی بکارگیری می‌کنند که اعتراض جوانان پرستار زیادی را برانگیخته است.»

دیوان عدالت اداری نیز سال ۹۸ در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران، رای صادر کرده است. بر اساس این رأی، پرستاران با بیست سال سابقه بیمه شده در تأمین اجتماعی، با استناد به آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند با ۲۵ روز حقوق (۵ سال سنوات ارفاقی) بازنشست شوند. بر اساس این رأی، هر سال بیمه‌پردازی در مشاغل سخت و زیان‌آور، یک سال و نیم محسوب می‌شود.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ آوریل۲۰۲۱